Effie Canal

De snelste weg naar effectieve
marketinginsights en -inspiratie

29/06/18

NIEUW: Media Mentions bekronen media-effectiviteit bij Effie Awards

Het optimaal inzetten van media is een van de doorslaggevende elementen bij het bekronen van de winnende Effie-cases. Met de Media Mentions, beoordeeld door de jury, maar uitgereikt door elk van de zes grote media, wint het element nog aan belang.

12/06/18

Meet the jury: Alex Thoré en Wendy Van den Broeck

Zoals elk jaar telt de prestigieuze jury van de Effie Awards enkele nieuwkomers. Dit keer stellen we er u twee onder hen voor. We vroegen Alex Thoré (Proximus) en Wendy Van den Broeck (VUB en IMEC-SMIT) naar hun belangrijkste inspiratiebronnen.

29/05/18

Jurylid Peter Ampe geeft zijn inspiratiebronnen mee

Dit jaar telt de prestigieuze jury van de Effie Awards drie nieuwkomers.
En dat is zoals steeds heel mooi volk. Zoals Peter Ampe, Creative Partner bij FamousGrey. We vroegen 'm naar zijn inspiratiebronnen.

14/05/18

De belangrijkste regels van je case zijn de eerste regels

Nog meer tips van de jury! Ditmaal van Yannick Bouillon, Director Marketing & Customer Experience van Vanden Borre. 'De Effie Awards zijn een love story tussen realiteit en creativiteit.'

02/05/18

Advocaten van de duivel kunnen de zwakke plekken
in je case blootleggen

Wie kan de inzenders van een case beter tips geven dan zij die de cases uiteindelijk zullen beoordelen? Omdat we ervan overtuigd zijn dat betere cases ook ons vak beter maken, helpen we jullie echter graag. De tips van jurylid Petra De Roos, Managing Director van LDV United.

21/03/18

Leer van een ander: 7 gouden tips om een Effie
in de wacht te slepen

Hoe win je een Effie Award? Niemand die het beter weet dan zij die er al een op hun schouw hebben staan of zij die er al hebben toegekend. 7 gouden tips, gebaseerd op de learnings die winnaars Bolero en 2dehands.be.

14/03/18

Leer van een ander: hoe cases steeds meer de link tussen marketing en sales aantonen

De ROCI aantonen… Vaak niet evident. Niet zo voor inbound marketing cases. Tijdens de vorige editie brachten 2 merken de principes ervan in de praktijk.
Leer van Ethias en SD Worx.

26/02/18

Leer van een ander: welke cases haalden het in uw sector?

Op zoek naar inspiratie om uw marketingplan extra pigment mee te geven? Of nog aan het twijfelen om een Effie-case in te dienen? Wij bundelen een aantal recente winnaars per sector. Want een Effie Award, die kunt u in elke sector binnenhalen.

30/01/18

Korte en lange termijn efficiëntie kunnen niet zonder elkaar

Onze Effectiveness Barometer wijst op een bezorgdheid over de focus van adverteerders op resultaten op korte termijn. Christ'l De Jonghe, Sylvie Irzi en David Willems analyseren het probleem.

18/01/18

6 tips om marketing effectiveness intern te promoten

Adverteerders vinden marketing effectiveness belangrijk, maar het is moeilijk om de invulling ervan intern te verspreiden. Hoe doe je dat?

11/01/18

Het schisma tussen KPI's en tools om effectiveness te meten

Awareness belangrijkste KPI, sales en social media tracking belangrijkste tools voor effectiveness. Een tegenstrijdige houding van de Belgische marketeer…

21/12/17

Mira De Maeyer, nieuwe juryvoorzitter van Effie

In september gaf Ignace Heyman de fakkel als juryvoorzitter door aan Mira De Maeyer. Een doorwinterde marketeer, sinds een jaar aan de slag als General Manager bij Omega Pharma Belux, een divisie van Perrigo. Maak kennis met haar.

20/12/17

Marketingefficiëntie en creativiteit:
water en vuur of net heel erg compatibel?

Efficiënte marketing en creatieve marketing zijn zeker niet altijd twee handen op één buik geweest. Wat is nodig om beide te verzoenen?

13/12/17

Wie ondersteunt de adverteerder het best bij de RO(C)I?

Uit de Effie Barometer blijkt dat een adverteerder zich voor het bepalen van de RO(C)I best laat bijstaan door mediabureau, creatief bureau en researchbureau.

23/08/17

Toetreden tot Effie was een no-brainer

Sinds dit jaar neemt BAM de rol over van Stima als Effie mede-bestuurder. Voorzitter Koen Van Impe vertelt waarom de nieuwe vereniging in Effie een bondgenoot ziet.

04/08/17

Effie is het symbool van effectiveness, de basis van wat wij doen

UMA-Voorzitter Bruno Liesse (Carat) legt uit waarom de mediabureaus hun schouders willen zetten onder het promoten van marketing effectiveness.

21/07/17

Effie moet evolueren zoals het vak evolueert

Wij legden de voorzitters van de vakverenigingen op de rooster over het belang van Effie. Marc Frederix neemt de UBA-honneurs waar.

22/06/17

Effie bewijst de impact van creativiteit

Wij legden de voorzitters van de vakverenigingen op de rooster over het belang van Effie. Bijt de spits af: Erwin Jansen (These Days) voor ACC.

Concept: ContentMoon. Video & foto's: #Hashtalk

22/05/17

Juryleden vertellen: wat is marketing effectiveness voor hen?

"Resultaten die de oorzaak zijn van communicatie. Liefde creëren. De juiste dingen doen." Onze juryleden hebben een veelkleurige interpretatie van het begrip marketing effectiveness.

09/05/17

Hoe hakken de Effe-juryleden de knoop door:
wie wint Gold, Silver of Bronze?

"De kleur van de Effie is een optelsom van elementen. Je kan het niet aan één iets toeschrijven." Hoe onderscheiden onze juryleden een Effie-case met Gold, Silver of Bronze?

25/04/17

Op zoek naar de juweeltjes: hoe zien onze juryleden het verschil tussen een degelijke EFFIE-case en een topcase?

Wanneer onze EFFIE-juryleden het kaf van het koren scheiden, stoten ze af en toe op een topcase, werk waar ze zelf wat jaloers op worden.
Maar hoe herkennen ze die?

11/04/17

Een mooie case herken je meteen

Een EFFIE-case doorworstelen vergt de nodige tijd in de agenda van onze juryleden, maar vaak hebben ze al snel in de smiezen welke inzendingen potentieel hebben. We vroegen enkele ervaren juryleden waaraan ze zo snel kunnen zien of een case het gaat maken.

20/03/17

'Effie is een 360°-award'

Het registratieseizoen voor de Effie Awards 2017 is aangebroken. Wij vroegen ons af waarom deelname een must is. Hoe maakt Effie het verschil met de talrijke andere vakprijzen? Wat levert het op? En hoe helpt het je als marketeer?

09/03/17

'Marketing is te belangrijk om over te laten aan marketeers' en zes andere 'ultimate advices'

Hoe zorg je ervoor dat het je professioneel voor de wind gaat? Als er iemand hierbij kan helpen, zijn het onze Effie-winnaars wel. Een Effie op de kast staat garant voor succes. Wat zijn hun ultieme adviezen?

13/02/17

Zo smeden de Effie winnende adverteerders en agencies een hechte band

Een winnende Effie-case is het resultaat van sterk teamwerk tussen een adverteerder en een agency. We vroegen onze winnaars wat voor hen hét cruciale element is in zo'n samenwerking. Welk advies hebben zij in petto om samen resultaten met impact te halen?

23/01/17

Effie Masters begeleiden wie voor het eerst inschrijft
Denis De Groote over dé nieuwigheid bij Effie

De drempel tot inschrijven verlagen, daar moeten de Effie Masters voor zorgen. Deze ervaren rotten hebben elk al een of meerdere Effie's op hun palmares en begeleiden voortaan adverteerders en bureaus die voor het eerst deelnemen. Denis De Groote, Agency Head & YouTube Country Lead bij Google, zette er mee zijn schouders onder. "Als je voor de eerste keer inschrijft, doe dan zeker een beroep op een Effie Master. Je zal tijd winnen en heel wat leren."

16/01/17

Waar halen Effie-winnaars hun informatie vandaan?
Op zoek naar de geheime bronnen

Achter een winnende Effie-case zit een ijzersterk insight, maar hoe kom je daarbij? Of meer algemeen: waar halen adverteerders en bureaumensen hun informatie: in de vakpers of eerder in trendonderzoeken? In blogs of op café? We vroegen 7 Effie-winnaars naar hun informatiebronnen. Lossen ze hun geheimen?

19/12/16

Op het nachtkastje van de Effie-winnaars
7 Effie-toppers over welk boek hen inspireert

Wie een Effie wint, haalt zijn inspiratie voor een effectieve marketingstrategie uit ervaring, uit onderzoek, maar ook uit boeken. Welk werk kunnen onze winnaars iedereen aanbevelen?

Onze experts: Maarten Bosschem (Telenet), Gunther Van Lany (TBWA), Matthias Kympers (LIDL), Jan Van Brakel (BBDO), Marc Frederix (Nationale Loterij – Effie Belgium), Bruno Liesse (Carat – UMA), Nicolas Lambert (Fairtrade Belgium – STIMA), Johan Vandepoel(ACC), Yves Van Landeghem (Leo Burnett), Valérie Morfitis (Unilever), Ignace Heyman (Lotus Bakeries), Denis De Groote (Google), Petra De Roos (LDV United), Klaus Lommatzsch (Duval Union), Sabien Dejonckheere (Lotus Bakeries) en Karel Vinck (Publicis One).