Nieuw Media Mentions bekronen
media-effectiviteit bij Effie Awards
Het optimaal inzetten van media is een van de doorslaggevende elementen bij het bekronen van de winnende Effie-cases. Met de Media Mentions, beoordeeld door de jury, maar uitgereikt door elk van de zes grote media, wint het element nog aan belang.
Digital, out-of-home, in-home advertising, magazine media, newspapers en audiovisual. Dat zijn de zes categorieën waarin - eventueel - een Media Mention zal worden uitgereikt bij de Effie Awards Ceremony op 27 september. Die bekroont de genomineerde case die het beste gebruik maakte van het desbetreffende medium en wordt uitgereikt door de desbetreffende vakvereniging of regie.
En die linken zich duidelijk graag aan de Effie Awards. "Bij de Effie Awards gaat het om de essentie van ons vak: communicatie die werkt", zegt Gonda Lontings, Sales & Marketing Manager NP en zo vertegenwoordiger van Newsworks. "De jury kijkt dus niet alleen naar creativiteit van de campagne of originaliteit in mediagebruik, of het inzetten van de laatste nieuwe technische snufjes… alles draait om de effectiviteit van de communicatie van een merk. Met onze Newsbrands zijn we erg gericht op het bieden van effectieve oplossingen voor adverteerders, vandaar dat er een perfect match is en we ons graag met de Effie Awards associëren."
Veerle Colin, Marketing Director van JCDecaux Belux (en sprekend in naam van vakorganisatie AEA), vult aan: "Efficiëntie is het uiteindelijke doel van elke campagne, en 'state of the art' cases op dat vlak onder de aandacht brengen, is leerrijk voor iedereen en heeft een positieve invloed op het verder professionaliseren van de marketing en communicatiesector. Dit geldt ook voor de OOH-sector. We weten van vele van onze klanten dat OOH-communicatie zeer efficiënt kan zijn, alleenstaand of in een mix, en op deze manier willen we ook deze boodschap brengen. We hopen op die manier ook adverteerders te stimuleren succesvolle cases in te dienen, waarbij OOH een belangrijke rol in het resultaat heeft gespeeld."
Frédéric Jadinon, Head of Insights & Communication bij bpost media, ziet zelfs een sterke link met de missie van zijn organisatie: "Door campagnes op basis van hun doeltreffendheid te belonen, beantwoorden de Effie Awards helemaal aan het dna van bpost media. Als competentiecentrum voor In-Home Advertising doen wij er ook alles aan om de specifieke rol van direct mail en door-to-door beter te begrijpen en te meten, net als de impact ervan in de mediamix."
Elk medium heeft eigen specificiteit
Hoe de Media Mentions worden gekozen? De jury van de Effie Awards bepaalt (op basis van KPI's bepaald door de desbetreffende vakvereniging) of er tussen de genomineerden een case zit waarbij het desbetreffende medium optimaal werd ingezet.
"De Media Mentions zijn een mooi initiatief", zegt Gonda Lontings. "Er zijn tegenwoordig zoveel media en tools dat een keuze maken alsmaar moelijker wordt. Je zou vergeten wanneer je welk medium nu best inschakelt, wat nu eigenlijk de kracht is van elk medium en dat je voor elke mediakeuze steeds vertrekt van je eigen doelstellingen. Elk medium heeft z'n eigen specificiteit en het vergt vakkennis om dit juist in te zetten. En vakkennis belonen we graag!" Daar is Marc Dupain, Algemeen Manager van The Ppress, het mee eens: "de Media Mentions kunnen helpen om meer inzicht te krijgen in de toegevoegde waarde van elk medium, van elk platform. Momenteel is de slinger doorgeslagen. De intrinsieke kwaliteit van de verschillende media sneuvelt op het digitale slagveld van clicks en bots. Het is hoog tijd om de exclusieve meerwaarde van elk medium in de opbouw van een merk te duiden."
"Deze mention moet dan ook trouw zijn aan de waarden van de Effie Awards", vult Frédéric Jadinon aan."Gebouwd op sterke insights, ontwikkeld met behulp van professionalisme en creativiteit, en met gemeten impactscores. Een mooi gelegenheid om adverteerders en bureaus te belonen voor het ontwikkelen van bepaalde campagne-elementen."
Ook Philippe Degueldre, Business Intelligence Director van Pebblemedia (en woordvoerder van de digitale regies verenigd in DMA), toont zich tot slot enthousiast: "Adverteren in een sterke context van Belgische mediamerken zorgt voor een meerwaarde binnen elke online reclamecampagne. Het doet ons plezier dat we cases nog meer in de spotlights kunnen zetten met dit initiatief."