Nieuw in de Effie-jury: Tomas Sweertvaegher, Sophie Steyaert, Dennis Snijders & Laurent Massart

Onze partnerorganisaties vaardigden weer heel wat nieuwe marcomspecialisten voor onze Effie-jury af. UMA zorgde voor Laurent Massart (dentsu) en ACC voor Sophie Steyaert (VML), Tomas Sweertvaegher (Springbok Agency) en Dennis Snijders (iO). Hieronder ontdek je wat voor vlees we in de kuip hebben.

Nieuw in de Effie-jury: Tomas Sweertvaegher, Sophie Steyaert, Dennis Snijders en Laurent Massart

Waarom wil je in de jury zetelen?

Ik zat al in de Global en in de Euro Effies, maar andere juryleden hebben me al verteld dat de jurering op de Belgische Effies nog diepgaander en nog strenger is. Daar kan ik alleen maar achter staan. De jury mag de lat zeker hoog leggen. Det komt de uitstraling van de awards enkel ten goede. Effie blijft immers de meest waardevolle award om te winnen als bureau en als adverteerder. Zelf zal ik graag moedige en straffe cases verdedigen, maar ik kijk nog meer uit naar de inzichten van de collega-juryleden. Het is een gevarieerde groep mensen met specifieke expertise en jarenlange ervaring. Dat kan niet anders dan een heerlijke leerschool worden.
Tomas Sweertvaegher, Strategy Director bij Springbok Agency
Elke dag geven we alles voor onze klanten. We helpen hen in hun uitdagingen in een wereld die steeds complexer wordt. Met werk dat werkt. Dat is altijd het uitgangspunt. Hoe groot of klein de challenge of het project ook is. De puurheid en in-depth aanpak van de Effies onderstreept dit en het is voor mij dan ook een hele eer om me te kunnen verdiepen in al dat straf werk, het te kunnen analyseren met een brede groep kritische denkers én om de andere juryleden te leren kennen.
Sophie Steyaert, Managing Director bij VML
Gevraagd worden voor de Effie-jury is voor een strateeg natuurlijk een aanbod dat je niet kunt weigeren. Het is een geweldige kans om te mogen duiken in het indrukwekkende denkwerk achter de mooiste Belgische merken en hun beste werk. Persoonlijk kijk ik vooral uit om bij te kunnen dragen aan de erkenning van expliciete en vaak moedige strategische keuzes die hebben geleid tot sterke marketingresultaten. Door deze successen te bekronen met een Effie hoop ik adverteerders te inspireren om in toekomstige campagnes ook gedurfde keuzes te maken, en aldus resultaten te boeken op de metrics die er echt toe doen.
Dennis Snijders, Service Line Director Strategy bij iO
De Effie Awards zijn een van de meest prestigieuze prijzen op onze markt en in vele andere landen. Het is, naar mijn bescheiden mening, de heilige graal voor een communicatiecampagne, omdat het niet alleen de creativiteit of de efficiëntie beloont, maar ook de geweldige samenwerking tussen alle 360° stakeholders tijdens een campagne. Ik heb in het verleden aan verschillende Effie-projecten mogen werken met mijn klanten en ik ben me bewust van de werkdruk die dit met zich meebrengt. Bovendien zal ik door in de jury te zetelen de inspanningen van Belgische bureaus, klanten en partners nog meer kunnen waarderen en ik voel me echt vereerd om het werk te mogen beoordelen. Voor mij persoonlijk is het, na een carrière van tien jaar in de mediasector, een mooie erkenning van mijn eigen evolutie en mijn bereidheid om tijd en energie te investeren in onze mooie industrie.
Laurent Massart, Client Partner bij dentsu Benelux

Welk magazine, website, newsletter, boek of influencer inspireert je in jouw beroep?

Gewoon mensen. Het onophoudelijk observeren van mensen is wat ik het liefste doe, en bij voorkeur mensen die anders zijn dan mezelf. Niet alleen luisteren naar wat ze zeggen, maar vooral kijken naar wat ze doen. Ik doe dat eigenlijk de hele dag door, niet enkel tijdens de werkuren, ook in de supermarkt, op de trein, langs het voetbalveld,…
Tomas Sweertvaegher, Strategy Director Springbok bij Agency
Ik ben fan van Harvard Business Review. Een stevige mix van content over leadership, organisational trends en innovatie. Daarnaast moet ik toegeven dat ik ook heel veel content 'snack' op LinkedIn.
Sophie Steyaert, Managing Director bij VML
Ik ben socioloog van opleiding en ik merk dat ik in eerste instantie kijk naar de basispijlers van psychologie en die vervolgens probeer te koppelen aan gefundeerde marketingprincipes zoals NBD en Ehrenherg, enz. Ik geloof sterk in het idee dat wij als mensen niet echt veranderen, maar proberen om te gaan met de veranderlijke wereld om ons heen. Mijn startpunt is dus quasi altijd om vooral in de leefwereld van de consument te blijven. Dat betekent dagelijks observeren en nieuwe plekken ontdekken. In mijn geval houdt dat in dat ik online volledig 'down the rabbithole' ga.
Dennis Snijders, Service Line Director Strategy bij iO
Ik heb de kans gehad om een aantal briljante boeken te lezen die me tijdens mijn carrière hebben geïnspireerd, zoals 'Marketing for the mad (Wo)Men of tomorrow' van Wim Vermeulen of The 'The Anatomy of Buzz' van Emanuel Rosen. Daarnaast besteed ik veel tijd op sociale media aan het lezen van snackable content van marketinggoeroes of creatieve groepen. Ik ben een grote fan van David Laroche, oprichter van Paradox en een geniale Franse ondernemer. Hij maakt korte content op Instagram en podcasts over verschillende relatief eenvoudige onderwerpen, maar daagt de status quo uit. Creapills is ook een geweldig platform voor het voeden van mijn creativiteit. Tot slot hebben we bij dentsu een geweldige collega, Dan Calladine, Head of Media Futures en onderdeel van het marcomteam, die het hele bedrijf wekelijks een nieuwsbrief stuurt met korte maar uiterst relevante content. Mijn ritueel is om elke vrijdagmiddag een uur vrij te maken om zijn newsletter door te nemen. Echt inspirerend!
Laurent Massart, Client Partner bij dentsu Benelux

Van welke winnende Effie-case van de voorbije jaren was je onder de indruk?

Ik applaudisseer graag voor campagnes die via creativiteit leiden tot maatschappelijke gedragsverandering. De Stip-it campagne van Ketnet (2019) is daar een mooi voorbeeld van, ook al is maatschappelijke gedragsverandering vaak heel moeilijk te bewijzen in een case. De campagne leefde echt op scholen en aan de schoolpoort.
Tomas Sweertvaegher, Strategy Director Springbok bij Agency
Little Lions van Delhaize en TBWA. Een puur idee, vanuit het hart van het merk, dat iets zeer tactisch en functioneels een enorme meerwaarde geeft.
Sophie Steyaert, Managing Director bij VML
Little Lions van Delhaize is voor mij een schoolvoorbeeld van een goede strategie in plaats van louter een reactieve aanpak. Een combinatie van goed doordachte en heldere keuzes aangepast aan het merk en de marktcontext. De case baseert zich op bewezen marketingprincipes en stelde de organisatie in staat om een unieke positie in de markt te claimen. Delhaize creëerde een eenvoudig, zeer charmant en intuïtief communicatieplatform. Douze points!
Dennis Snijders, Service Line Director Strategy bij iO
Ik begin met een aantal Effie cases waar ik zelf aan heb gewerkt. Mijn favoriete campagne uit mijn carrière is We Are Belgium van Jupiler in 2018. Ik was toen Client lead voor AB InBev en kreeg de kans om in de driver's seat te zitten met alle bureaus (Isobar, TCC, enz.) en natuurlijk de klant waardoor het de meest geïntegreerde cross-agency samenwerking was die ik tot nu toe al heb mogen meemaken. Deze campagne was ronduit opmerkelijk, van het creatieve werk tot de media-executie. Ik heb me toen ontzettend geamuseerd en ik ben er altijd van overtuigd geweest dat als je plezier kunt beleven aan het samenwerken met je klant, dat de best mogelijke samenwerking is.

Daarnaast wil ik ook de campagne vermelden die we deden met EG: Betaalbare geneesmiddelen in het huis en hart van elke Belg. Die baseerde zich op een solide strategie met het tapforward-model van dentsu Consulting dat we hebben vertaald naar impactvolle mediaplanning in combinatie met een innovatieve creatieve executie. Deze campagne blijft in mijn ogen een van de beste campagnes van EG op het vlak van communicatie. EG is nu uitgegroeid tot een geweldig bedrijf onder het visionaire leiderschap van Lieve Pattyn.

Tot slot ben ik altijd erg onder de indruk geweest van de communicatiestrategie van Delhaize. Ik vond vooral de campagne Terug naar het leven in september opvallend. Terwijl de meeste retailers uitgebreid communiceerden met promotionele boodschappen, koos Delhaize voor een meer gebalanceerde communicatie tussen branding en performance boodschappen. Drie jaar later is de retailer consistent gegroeid en heeft het van alle retailers de beste communicatie-aanpak.
Laurent Massart, Client Partner bij dentsu Benelux

Als je een adverteerder/bureau zou mogen aanraden om een dossier in te sturen dit jaar, welke campagne zou dat dan zijn?

Dan kijk ik graag naar de extremen die vandaag nog niet zo vaak aan bod komen bij de inzendingen. Aan de ene kant kortetermijncases of -activaties die bijvoorbeeld door een vernieuwend idee tot een indrukwekkende incrementele verkoop hebben geleid. En aan de andere kant net het tegenovergestelde, de langetermijncases, de merkplatformen die al jaren meegaan en steeds weer relevant worden ingezet. Dus, elke adverteerder of bureau die zich daarin herkent: schrijf je in!
Tomas Sweertvaegher, Strategy Director Springbok bij Agency
Ik denk spontaan aan Dovy Keukens en de centrale rol van Donald Muylle in de merkcommunicatie. Ik ben enorm benieuwd naar hun werkelijke aanpak en de impact van die strategie op hun business en op de merkperceptie. Zij werken, bij mijn weten, ook nog steeds zonder bureau. Toch wel straf, niet? Gezien ik nog maar net gestart ben bij VML, hoop ik dat ik zo vrij mag zijn om een lans te breken voor hoe VLM Child Focus op de kaart heeft weten te zetten. De manier waarop Child Focus jarenlang consistent getimmerd heeft aan zijn bekendheid en toegankelijkheid is opmerkelijk en ook belangrijk voor onze maatschappij.
Sophie Steyaert, Managing Director bij VML
Zonder de cijfers om het te onderbouwen, is het natuurlijk een beetje een gok. Maar ik hoop toch dat mijn oud-collega's bij VML hun werk voor de Vlaamse Klassiekers bij Lunch Garden momenteel in een Effie case aan het gieten zijn. Ze genereren op een ludieke en slimme wijze traffic naar Lunch Garden door een jongere en meer familiale doelgroep aan te spreken. Dit door de smaak van seizoensgebonden gerechten in de kijker te zetten in combinatie met een goede portie humor voor de nodige aandacht én met de missie om de positionering van Lunchgarden up-to-date te houden. Krokettentrui, yes please!
Dennis Snijders, Service Line Director Strategy bij iO
Vorig jaar werd ik vooral verleid door de campagne 'Op ons kan je rekenen' van Ikea. Ik heb de briefing niet gezien, maar ik ben er vrij zeker van dat het allemaal draaide om het merk dichter in ons dagelijkse leven te brengen door kleine, maar eigenlijk heel nuttige producten te promoten en vooral met het oog op het rekruteren van jonge klanten. Ikea is erin geslaagd om veel meer te worden dan een winkel. Het idee om de winkel te positioneren als een familie-ervaring in een themapark, is geniaal. De tag-on met de Ikea-balletjes en met kinderen die vragen om volgende week zaterdag naar Ikea te gaan, maakt het gewoon af.
Laurent Massart, Client Partner bij dentsu Benelux

[ Alle Canal berichten ]