3. RESULTATEN
Gedragsdoelstellingen
Onmiddellijk na de lancering, namen zowel kinderen als volwassenen onze oproep over en zetten massaal stippen op hun hand. Na afloop van het 2de campagnejaar leverde dat een awareness op die bij kinderen even hoog is als de vorige succescampagnes, en bijna 7 op 10 volwassenen kennen de actie. 'Stip na Stip' – de song en de videoclip van de actie werd van januari tot maart 2018 1,6 mio keer gekeken op YouTube. Met dit resultaat kaapte Ketnet de 1ste plaats weg in YouTube Rewind 2018, de jaarlijkse ranking van populairste trending video's op YouTube in België.
Het ultieme ambassadeurschap zit uiteraard in het zetten van stippen op je eigen hand. En ook daar overstegen de resultaten onze verwachtingen. We overtuigden in 2019 238.505 kinderen tussen 5-12 jaar en 284.046 Vlaamse volwassenen.
De stippen zijn uiteraard slechts het symbool. De impact op onze doelgroepen én vooral de ontwikkeling van schoolgaande kinderen gaat veel dieper en is van onschatbare waarde.
Perceptiedoelstellingen
De likeability van STIP IT bij volwassenen is hoog: 7,8/10. En dat straalt af op de perceptie van Ketnet. 36% van de volwassenen en 56% van de kinderen geeft immers aan dat het hun beeld op Ketnet positief veranderd heeft.
Businessdoelstellingen
Na afloop van de actie gaven 23% kinderen aan dankzij STIP IT meer Ketnet te willen kijken en 19% volwassenen dat ze kinderen vaker aan zullen zetten om Ketnet te kijken.
(Bron: VRT Studiedienst & GFK: Impact Move tegen Pesten 2019)
En hoewel kijkcijfers uiteraard niet alleen aan STIP IT toe te wijzen zijn, zien we in de campagneperiode januari - maart 18/19 een duidelijke stijging in het marktaandeel, terwijl het aanbod qua nieuwe TV content in die periode gelijkaardig is met het voorafgaande jaar.
|