Meet the jury: Gregory Bauduin


Gregory Bauduin, Country Marketing Manager bij Ikea België, won in 2019 een Bronze Effie met 'Make room for Life'. Dit jaar zit hij voor het eerst in de Effie-jury. Hoe zien zijn stokpaardjes eruit?

Wat vindt u ervan om in de Effie jury te zitten?

"Ik kan niet wachten om gevoed en geïnspireerd te worden door het beste marketingwerk dat in België gemaakt werd. Ik verwacht om dankzij de bureaus, consultants en specialisten andere invalshoeken te zien en te ontdekken. Ze zullen een andere kijk bieden op bepaalde campagnes. Ik denk dat de Effie-jury bijzonder relevant is voor mij. In mijn modus operandi en die van het marketingteam bij Ikea staan efficiëntie, het vertrekken van duidelijke insights en een data driven aanpak centraal. In een ver verleden heb ik nog voor een marktonderzoeksbureau gewerkt en dat heeft me ook gesterkt in deze manier van werken."

Meet the Jury: Gregory Bauduin

Waarop zal u letten?

"Het belang van creativiteit in de cases, meer bepaald creativiteit die ingezet wordt op de juiste manier en dus de efficiëntie dient. Een goede creatieve aanpak gebeurt niet alleen aan de hand van de boodschap, maar ook via de keuze van de kanalen en media. Merken kunnen zich zo echt onderscheiden van de concurrenten en hun impact verdubbelen. Daarnaast zal ik vooral punten geven aan diegene die een geïntegreerde aanpak kan voorleggen. Ik hou ervan als een merk consistent is en dezelfde boodschap in verschillende touchpoints verspreidt. In alles wat je als merk doet, moet je met één stem naar buiten komen."

Wat is uw ultieme tip voor de inzenders?

"Ik heb bij het schrijven van Effie-cases voor Ikea geleerd dat het belangrijk is om duidelijk te zijn wat betreft de doelstellingen. Probeer niet om vijf doelstellingen te integreren in je case, want dan zal je verhaal nodeloos ingewikkeld worden. Bepaal één doelstelling en bouw daar je verhaal rond. Een consistent, duidelijk verhaal is de sleutel om de juryleden, die zoveel cases te zien krijgen en slechts enkele minuten tijd hebben, te overtuigen. Probeer je ook te concentreren op de zaken waar je echt het verschil hebt gemaakt voor de business van het merk. Het probleem is dat die 'big impact' niet altijd zichtbaar is op korte termijn. Bij Ikea lossen we dat op door gebruik te maken van econometrische modellen. Een goede case heeft aandacht voor de effecten op zowel de korte als de lange termijn."

 

[ Alle Canal berichten ]