Op het nachtkastje van de Effie-winnaars
7 Effie-winnaars over welke boeken hen inspireren
Een Effie-winnaar haalt zijn inspiratie voor een effectieve marketingstrategie uit ervaring, onderzoek, maar ook uit boeken.
Waar gaan ze naar op zoek in de boekenhandel?
En welk boek kunnen ze iedereen aanbevelen?
Elk boek dat ik lees, hangt vol post-its en nota's
"Ik heb een uitgebreide boekenkast met uiteenlopende thema´s. Ik haal heel veel inspiratie uit boeken die ik nadien ook toepas, vandaar dat elk boek vol hangt met post-its en nota´s. Het boek dat ik het laatst gelezen heb, is Start With Why van Simon Sinek. Iedereen kent de Golden Circle, maar in dit boek gaat hij nog dieper dan in zijn TedTalk. Iedereen zou zich bewust moeten zijn van de motiverende kracht die uitgaat van een plan/communicatie die start vanuit de waarom-vraag. Dit begint met zelf te weten wat je drijft en waarom je doet wat je doet.
Daarnaast ben ik een grote fan van Elke Geraerts. Ik heb al haar boeken verslonden en nadien ook uitgeleend aan vrienden. Ik vind het fascinerend om te zien hoe het brein werkt en hoe we die kennis kunnen gebruiken voor onszelf en om anderen beter te begrijpen en zelf ook efficiënter te worden. Verder raad ik iedereen de boeken van Yuval Harari aan. Sapiens vat op een intelligente wijze de ganse geschiedenis samen en de rol van de mensen hierin. Vooral het laatste hoofdstuk rond het vraagstuk of de ganse evolutie ons nu gelukkiger heeft gemaakt, vind ik subliem. Ook zijn volgende boeken zijn trouwens inspirerend. Ten slotte kan ik iedereen de boeken van Steven Van Belleghem en Peter Hinssen aanraden. Zij zijn elk visionairs op hun gebied: Peter voor de technologische evoluties, Steven voor de customer experience in deze nieuwe wereld. Ik kan niet wachten tot hun volgend boek uitkomt!"
Lieve Pattyn, Marketing Director EG
Boeken die me een ruimer perspectief bieden
"Ik moet bekennen dat ik niet zoveel marketingboeken meer lees als vroeger. Ik lees wel meer boeken die me een breder zicht geven op maatschappelijke problematieken (rond voeding, onderwijs, werk, migratie, inclusie). Bijvoorbeeld Grote Verwachtingen van Geert Mak, of De Meeste Mensen Deugen van Rutger Bregman. Dat geeft me een ruimer perspectief en aldus vermijd ik een te enge visie op communicatie en marketing."
Peter Verbiest, Strategisch Directeur Bonka Circus
Weinig geeft zoveel inzicht in mensen als de klassieke literatuur
"Ik probeer af te wisselen tussen fictie en non-fictie. Ik ben van opleiding literatuurwetenschapper, dus ik kijk altijd vreemd op als 'storytelling' in trendlijstjes opduikt. Ons mens-zijn steunt op de verhalen die we delen, dat is dus van alle tijden. Weinig geeft zoveel inzicht in mensen als de klassieke literatuur: Elsschot, Kafka, Boon. Ik lees steeds meer non-fictie: Harari, Dartnell en biografieën. Binnen ons vakgebied vind ik Kahneman, Simon Sinek en Rory Sutherland must-reads."
Vincent d'Halluin, Partner en Strategic Director mortierbrigade
Ik ontdek boeken op basis van mijn mood
"Momenteel ben ik het laatste hoofdstuk uit het boek 'Reality Transurfing' van Vadim Zeland aan het lezen. Daarna begin ik aan 'Animal Farm' van George Orwell. Ik heb geen favoriet genre. Ik ontdek boeken op basis van mijn gemoedstoestand of dankzij aanbevelingen van vrienden. " Momenteel ben ik het laatste hoofdstuk uit het boek 'Reality Transurfing' van Vadim Zeland aan het lezen. Daarna begin ik aan 'Animal Farm' van George Orwell. Ik heb geen favoriet genre. Ik ontdek boeken op basis van mijn gemoedstoestand of dankzij aanbevelingen van vrienden. "
Athalie Surkyn, Digital Gaming Business Development Management Nationale Loterij
Boeken moeten ons in staat stellen iets over onszelf te leren
"Als het om boeken gaat dan wordt ik vooral aangetrokken door boeken over NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren), zoals die van Barbara Seidl. Maar ook boeken over de psychologie van de overtuiging en Japanse managementmethodes (Kaizen, Hoshin, enz.) neem ik er graag bij. 'Wie heeft mijn kaas gepikt' van Spencer Johnson is volgens mij een absolute topper over veranderen en zelfontwikkeling. Boeken moeten ons leiden, ons in staat stellen iets over onszelf te leren. Helaas ontbreekt het mij soms aan tijd. Daarom lees ik regelmatig het magazine van Pub of de nieuwsbrieven van Media Marketing."
Zehra Sayin, CEO Special Olympics Belgium
Boeken kopen is als op reis gaan:
de voorbereiding is vaak even leuk als de activiteit zelf
"Ik koop graag boeken en ik spendeer veel tijd online aan het lezen over die boeken, voordat ik er een koop. Je vindt vaak heel sterke reviews, talks, presentaties, of interviews met de auteur. Als ik het boek eenmaal heb, blader ik er vaak enkele uren in en leg het dan op de stapel van boeken om ooit verder te lezen. Maar tegen dan ben ik alweer aan het lezen over een ander boek… Vergelijk het met op reis gaan. De voorbereiding is vaak even leuk als de reis zelf. Als ik een recent boek moet noemen dat me geboeid heeft, is het Lemon van Orlando Wood. Het toont helder aan hoe meer inspelen op emoties leidt tot een hogere effectiviteit van je campagnes."
Tomas Sweertvaegher, Strategy Director LDV United