Op het nachtkastje van de Effie-winnaars
7 Effie-toppers over welk boek hen inspireert


Wie een Effie wint, haalt zijn inspiratie voor een effectieve marketingstrategie uit ervaring, uit onderzoek, maar ook uit boeken. Welk werk kunnen onze winnaars iedereen aanbevelen?

Legertaal inspireert

The art of war"Ik kies voor een echte klassieker, geschreven in 500 voor Christus.
'The art of war' van Sun Tzu moet elke marketeer kopen en af en toe doorbladeren. Het gaat over strategie en tactieken voor oorlogsvoering en die zijn ook toepasbaar op business- en marketingstrategieën. De vraag welk seizoen het beste is om ten strijde te trekken kan je bijvoorbeeld een draai geven tot 'wat is het juiste moment om een product in de markt te zetten?'.
Net door de legertaal inspireert het."

Sabien Dejonckheere,
Marketing & Category Development Director Lotus Bakeries

Sharp hielp om een pitch te winnen

How brands grow"'How brands grow' van Byron Sharp is een van mijn favorieten.
Het hanteert een wetenschappelijke benadering en gaat op zoek naar trends op basis van heel wat marketingcases. Het stelt daarbij nogal wat mythes over marketing in vraag. Alleen al om die reden is het een heel goed boek. Wat niet wil zeggen dat ik het met alle stellingen eens ben. Sharp neemt de verandering richting digitaal nog niet helemaal mee en neemt soms zeer dogmatische standpunten in. Hij gelooft sterk in het onderzoek en ziet dat als absolute waarheid. Maar ik heb er ondertussen al mijn voordeel mee gedaan. Er staan namelijk elementen in – zoals het verschil tussen differentiation en distinction – die we hebben gebruikt bij een pitch. Dat we die pitch hebben gewonnen, heeft zeker voor een deel met de focus op dat onderscheid te maken."

Jan Van Brakel, Strategic Planner BBDO

Sociologie als inspiratiebron voor marketeers

"Iedereen die me een beetje kent, weet dat ik heel veel lees. Alleen zijn daar weinig marketingboeken bij. Marketing leer je niet via boeken. Wat ik wel lees, zijn boeken over sociologie. In marketing moet je teruggaan naar wat mensen nodig hebben en sociologie is daarvoor een goede inspiratiebron. Het beste dat ik ooit uit een dergelijk boek geleerd heb, is dat het menselijk brein via twee systemen werkt: het rationele en het emotionele. Het is de combinatie van beide die voor evenwicht zorgt. Dat toonde Daniel Kahneman aan in 'Ons feilbare denken'."

Gunther Van Lany, Strategy Director TBWA

Waarom is een bedrijf slimmer of beter dan een ander?

Competitive advantage"Mijn favoriete boek gaat niet over marketing, maar over strategische bedrijfsvoering. Ik heb het over 'Competitive advantage' van Michael Porter, een klassieker uit de jaren '80. Een van de belangrijkste zaken voor een marketeer is achterhalen waarom een bepaald bedrijf zijn bedrijfsvoering slimmer en beter doet dan een ander en dat koppelen aan de consument. Dat is ook wat we met LIDL gedaan hebben door de focus op vers te leggen. Wij gaan ervan uit dat we daarmee functioneel het verschil maken met onze discount-concurrenten."

Matthias Kympers, Head of Marketing LIDL

Omgaan met de snel veranderende marketing en business modellen

The Network Always Wins"Bij Telenet hebben we een bijzondere interesse voor de geconnecteerde wereld. Hoe en hoe snel die evolueert, vind je zeer sterk terug in 'The Network Always Wins' van Peter Hinssen. Het boek geeft knappe inzichten mee over veranderende snelle marketing en business modellen. Je kan het in onze sector perfect toepassen op hoe WhatsApp de sms-markt ontwricht, maar het is ook relevant in productontwikkeling. Ik kon het benutten in de context van VOIP (voice over internet protocol) en Skype, en bij de vraag hoe je ervoor zorgt dat je telecomdiensten een native VOIP bieden."

Maarten Bosschem, Product Marketing Director Connectivity Telenet

Verplichte lectuur om te leren hoe je een goed verhaal vertelt

Hegarty on Advertising"Op mijn nachtkastje zal je maar zelden marketinglectuur aantreffen. Vaak laat ik me inspireren door keynote speeches, waarna ik het boek of delen ervan later doorneem. Uiteraard raad ik iedereen 'Zot van A' van Harry Demey aan, alleen al om de sterke overtuiging dat reclame (mee) de wereld kan veranderen. Maar als ik er algemeen eentje naar voor moet schuiven, dan is dat toch 'Hegarty on Advertising' van John Hegarty. Het is een absolute klassieker, eigenlijk verplichte lectuur voor iedereen in het vak. Iedere reclamemaker kan er leren hoe je een goed verhaal moet vertellen. En dat merk je ook aan het boek zelf: het leest niet als een marketingboek, het leest als een goed verhaal."

Petra De Roos, Managing Direct LDV United

Neuroresearch kan ons heel wat leren over de marktingstimuli

Ons feilbare denken"De term marketingboek durf ik nogal ruim te interpreteren. Ik heb een bijzondere interesse voor consumentenpsychologie. Het is boeiend om te begrijpen wat ons drijft, hoe de hersenen werken en wat neurologisch onderzoek ons leert. Een van mijn favoriete boeken is 'Ons feilbare denken' van Daniel Kahneman. De auteur is een van de grondleggers van de gedragseconomie en hij gaat in dit boek in op het verschil tussen wat mensen zeggen en wat ze echt doen. Het sterkt mijn geloof in neuroresearch. Dat is een zeer ruime en vooral toegankelijke discipline aan het worden. Dat merk je aan technieken als het mobiele meten van hersengolven en oogbewegingen en zelfs online reactietijdtaken. Dat kan ons heel wat bijleren over hoe we marketingstimuli kunnen optimaliseren (merk, advertenties, verpakking, prijs, winkelbeleving...)."

Klaus Lommatzsch, Founding Partner Duval Union

Benieuwd naar meer?
Schrijf je nu in voor de maandelijkse newsletter.

Aanspreking: Meneer   Mevrouw
Voornaam: *
Naam: *
Bedrijf:
E-mail: *
* Deze velden zijn verplicht in te vullen

[ Alle Canal berichten ]