Touchpointstrategie wint aan belang


In een VUCA-wereld is de keuze voor de juiste touchpoints nog belangrijker geworden. Daarom is het voor de Effie Awards een aparte beoordelingspijler geworden. 6 cases blonken uit en kregen een Mention of Excellence in Media Use.

Nieuw dit jaar was de extra aandacht voor de touchpointstrategie bij de jurering van de cases. Naast context/doelstellingen, inzichten/strategisch idee, uitvoering en resultaten was het een vijfde element dat werd geëvalueerd.

Een aantal cases speelde zich extra in de kijker met zijn touchpointstrategie en zag dat bekroond met een Mention of Excellence in Media Use. De winnende cases dienden daarvoor minstens 70% van de score op dit element te behalen.

Touchpointstrategie wint aan belang

Wat daarbij sterk opviel, was de crossmediale aanpak waarbij elk medium zo optimaal mogelijk werd ingezet. Na jurering, mede met hulp van Effie Awards juryondervoorzitter Sylvie Irzi (IPG Mediabrands), gingen de Mentions of Excellence naar zes cases:

Special Olympics met Dare to Sponsor: "Deze case verdient absoluut een gouden Effie Award. We zijn trots dat binnen deze prachtige crossmediale touchpointstrategie het strategisch en juist inzetten van affichage voor een extra boost heeft kunnen zorgen", aldus Aurélie de Montjoie (Clear Channel) die de mention uitreikte.

Tijl Sacré (DPG Media) reikte die voor Telenet en The Good Flow uit: "Meer dan terecht een gouden Effie Award. Deze case blinkt op alle vlakken uit, ook door een schitterende touchpointstrategie, een schoolvoorbeeld van een efficiënte en resultaatgedreven crossmediale aanpak."

Delhaize met A new era of retail kreeg zijn mention uit handen van Pascal Tack (bpost): "Dit is een hele krachtige case, zowel naar inhoud, vorm als aanpak. Uiteraard zette Delhaize een ruime mix van touchpoints in, maar de aandacht voor in-home advertising en het complementair gebruik van Direct Mail en folders, valt hierbij sterk op."

Rudi Janssens (Var) gaf een andere mention aan Kom op tegen Kanker voor Vloggers vs. Sigaretten. "Dit is niet alleen een topcase met een goed gebruik van influencers", zo zegt hij. "Ook de doeltreffende manier waarop radio dankzij de mooie samenwerking met MNM werd ingezet, hielp hierbij."

AB InBev met We Are Belgium kreeg zijn mention uit handen van Gonda Lontings (Newsworks). Haar feedback: "De kracht van alle ingezette media werd in deze campagne optimaal benut. Ook het origineel gebruik van kranten was top. Of het nu ging om het re-branden van een krant in 'Belgium', het inzetten van Top Topicals of activerende advertenties, kranten zorgden mee voor een succesvolle campagne."

EG met Affordable medicines in the home and heart of all Belgians is de laatste met een mention, uitgereikt door Marc Dupain (WE MEDIA). "Traditionele en online media zorgen hier samen voor sterke resultaten." zegt hij. "Heel sterk is de emotionaliteit in de campagne en de component van klassieke media ook in print is daarbij zeer belangrijk" besluit Dupain.

[ Alle Canal berichten ]