Effie in de coulissen: Johan Vandepoel
Het patrimonium van de Effie Award wordt sinds zijn start eind jaren '80 vormgegeven door gereputeerde marketingprofessionals, generatie na generatie. Om dat economisch en cultureel erfgoed in de verf te zetten, publiceren we exclusief in deze nieuwsbrief de rubriek 'Effie in de coulissen', waarbij we telkens een bevoorrechte stakeholder en getuige vragen naar zijn of haar meest saillante Effie-herinnering. Onze gast van deze maand is Johan Vandepoel, de CEO van ACC en Effie-topper par excellence.
" Misschien ben ik wel een van de weinige gelukzakken die alle edities van de Effie Awards heeft mogen meemaken. Aanvankelijk als broekventje dat vol ontzag prins Albert op de eerste rij zag zitten. Wat een impact! Dankzij zijn aanwezigheid kwam onze sector meteen op hetzelfde niveau als het vermaarde Autosalon te staan. Later als regelmatige indiener van Effie cases in de tijd dat er nog geen strategen bestonden om doorwrochte dossiers te schrijven. Nog later als de vaakst bekroonde indiener van Effie cases bij het ondertussen ter ziele gegane Young&Rubicam en bij BBDO met zijn 'We Create Effectiveness' slogan. Het label van recordindiener Effie cases was iets waar ik erg lang bijzonder trots op was. Het heeft beide bureaus overigens geen windeieren gelegd!
Een prettige anekdote met een minder fijn randje uit die periode stamt uit de tijd dat we met Young & Rubicam voor De Standaard nog maar net de Grand Prix op de CCB Awards gewonnen hadden en dankzij onze Gold Effie voor Leo kandidaat waren voor de allereerste Grand Effie. Een reclame Grand Slam dus.
De spanning was te snijden toen alle laureaten op het podium stonden, met achter ons de voltallige jury en presentatrice Anne De Baetzelier die tergend traag de envelop openmaakte terwijl een van de juryleden me in het oor fluisterde 'Ge hebt hem!'. En met Jean Bosco Safari die met gitaar in de hand en luidkeels Leeo, Lee-e-e-o zingend het podium kwam opgewandeld. Een magisch moment, dat spoiler gewijs net te vroeg werd onthuld. Maar wel eentje waar ik nog vaak van nageniet; vorige week nog toen ik - zowat 35 jaar na datum - de nieuwste Leeo, Lee-e-e-o commercial op tv zag.
Ook na mijn vertrek bij BBDO bleef ik nauw betrokken bij de Effies, als medeaandeelhouder voor ACC in de raad van bestuur, samen met UBA, UMA en BAM. Daar bouwen we trouwens op zeer collegiale wijze en dankzij de drive van een klein team professionals aan het groeiende succes van Effie.
Het mantra van ACC voor de komende drie jaar is 'We are VALUE C.R.E.A.T.O.R.S.', waarbij de C en de R staan voor Client Connection en Reputation. Dat zijn niet toevallig twee ambities die sterk aanleunen bij waar Effie voor staat, namelijk sterke relaties tussen bureau en klant, gebaseerd op een wederzijdse ambitie om effectiever werk te maken dat waarde brengt voor het merk en dat de reputatie van het vak mee versterkt. Mocht de Effie Award niet bestaan, ze moesten hem uitvinden! "