Effie 2025 - What's new?

Bij Effie staan we nooit stil. We evalueren voortdurend onze werking en procedures en evolueren mee met de trends in de markt. Dit jaar introduceren we een nieuwe categorie. En hier en daar passen we categorieën aan, in lijn met de internationale guidelines.

Een nieuwe categorie: Branded Customer Experience

Branded Customer Experience, zo heet de nieuwkomer in ons lijstje met categorieën. In deze horen campagnes van merken die de volledige customer journey inzetten om de customer experience op een hoger niveau te brengen, al dan niet gebruikmakend van innovatieve technologieën. Marketing- en communicatie-inspanningen die een merk of product echt tot leven hebben gewekt en interactie hadden met een specifiek publiek om de gewenste doelen te bereiken, komen in deze categorie aan bod. Het kan gaan om een nieuwe productdemo, een pop-up of een nieuw 'brick and mortar' retailconcept. Of om cases waarbij een nieuwe game, een VR-ervaring of een interactieve/immersieve filmervaring is gecreëerd die op doeltreffende wijze een nieuw product of nieuwe merkpersoonlijkheid introduceren. Deelnemers moeten aangeven hoe hun experience driven marketing gelinkt is aan de volledige merkstrategie, in lijn ligt met de merkpositionering en waarde toevoegt voor zowel de klant als de business.

Een paar categorieën veranderen van naam: 'Gedagscampagne - Kort' en 'Gedagscampagne - Lang' gaan voortaan door het leven als respectievelijk 'Timely Opportunity' en 'Sustained Success'.

Effie Awards 2025 - Making Marketing Better

De eerste belicht effectieve strategische inspanningen die de vooropgestelde resultaten konden genereren als een direct gevolg van één belangrijke activerende campagne met een looptijd van maximaal vier maanden. In de cases moet aangetoond worden hoe het merk of het product/de dienst in de kijker werd gezet om onmiddellijke, meetbare, onverwachte en onconventionele impact te creëren. De beste voorbeelden zijn live experiences, momenten, stunts en tactieken, online en offline, mogelijk versterkt door PR, sociale media, digital engagement of zelfs het gebruik van specifieke content om betaalde (langer lopende) campagnes te voeden.

In 'Sustained Succcess' komen dan weer de campagnes in aanmerking die minimaal drie jaar lang duurzaam succes hebben gehad. Cases die ingediend worden in deze categorie moeten data en resultaten omvatten die gestart zijn in 2022. Het gaat dus om campagnes waarbij het consumentengedrag gaandeweg sterk veranderd of geoptimaliseerd is dankzij de gekozen communicatiestrategie, waardoor ook de commerciële resultaten aantoonbaar zijn verbeterd.

Effie Effectiveness Forum

Ons gewaardeerde Effie Effectiveness Forum (EEF) vindt ook dit jaar zowel online als live plaats. We werken momenteel een aanbod uit voor jonge marketeers en communicatiespecialisten om hen fysiek aanwezig te laten zijn in het auditorium van de Proximus Lounge. Ze zullen er de sprekers kunnen ontmoeten, vragen stellen en netwerken tijdens de lunch met onder meer de aanwezige adverteerders, agencies en sponsors.

Duurzaamheid

We gaven het vorig jaar al aan: het duurzaamheidsaspect van campagnes is bij Effie onderbelicht. En daar willen we een mouw aan passen. De CommToZero Mention of Excellence beloont de case die kan bewijzen dat het resultaten heeft behaald door op deze parameter gewerkt te hebben. Dat kan in eerste instantie zijn via een lagere CO2-voetafdruk van de campagne zelf, maar ook via een reële gedragswijziging door de campagne.

Op de Infoclass bij UBA op 12 maart 2025 zal Lina Corrigan, de ESG Manager van ACC, deze mention en hoe die te behalen uitgebreid toelichten.

Alle info vindt u terug in onze Effie 2025 Entry Kit

[ Alle Canal berichten ]