Effie categorieën
Elke Effie case moet verplicht geregistreerd en ingediend worden binnen een van onderstaande categorieën. De keuze van de categorie geeft de grootste strategische drive aan van de campagne en heeft geenszins invloed op de scoring. Bij geval van twijfel kan in meerder categorieën worden ingeschreven zonder meerkost.
Gedragscampagne - Kort
Is door de inzet van een activerende campagne, met een looptijd van maximaal 4 maanden, het gedrag op korte termijn sterk veranderd, waardoor ook de commerciële resultaten aantoonbaar zijn verbeterd? Denk aan: uitzonderlijke stijging van de omzet, het aantal klanten, marktaandeel of zelfs de hele markt, bijvoorbeeld dankzij het stimuleren van penetratie of herhalingsaankopen.
In deze categorie gaat het vaak om campagnes waarbij slim gebruik wordt gemaakt van de bestaande merkkracht. De campagne mag een onderdeel zijn van een langer lopende campagne.Gedragscampagne - Lang
Is het consumentengedrag over tijd sterk veranderd/verbeterd dankzij de gekozen communicatie-strategie, waardoor ook de commerciële resultaten aantoonbaar zijn verbeterd: uitzonderlijke stijging van de omzet, het aantal klanten, het marktaandeel of zelfs de hele markt.
In deze categorie betreft het vaak de (her)introductie van een propositie of merk waarbij succes primair bestaat uit het veroveren van marktpositie, bijvoorbeeld dankzij stimuleren penetratie of herhalingsaankopen.Merkimago campagne
Is de merkbetekenis in de tijd gewijzigd en het merk duurzaam krachtiger geworden, waardoor de commerciële positie van het merk aantoonbaar is verbeterd: uitzonderlijke stijging van het marktaandeel (of juist handhaving!), nieuwe marktruimte, financiële meerwaarde? In deze categorie ligt vaak een herpositionering, of herintroductie aan de basis van het succes. Het gaat hier primair om de kracht/waarde van het merk die in de tijd is opgebouwd en de commerciële waarde die daarmee samenhangt. De case kan meer campagnes beslaan, die binnen dezelfde strategie zijn ingezet.Maatschappelijke impact - Positive change
Is de bewustwording aantoonbaar vergroot en/of de attitude gewijzigd t.a.v. een maatschappelijk issue en/of diversiteit in de breedste zin van het woord, dankzij het communicatie-inzicht, en wordt dit ondersteund met positieve (gedrags)keuzes die mensen zijn gaan maken? Binnen deze categorie worden cases van profit en social-profit organisaties primair beoordeeld op de realisatie van maatschappelijke doelstellingen (naast een eventuele positieve afstraling/bijdrage op de eigen organisatie).Succesvolle introductie
Producten en services (al dan niet onder een nieuw merk) die niet langer dan een jaar op de markt zijn kunnen in deze categorie worden ingezonden. Is het gelukt om van deze introductie in korte tijd een succes te maken, dan komt u in aanmerking voor een Effie. Zowel het product of service zelf, de distributie, als de campagne zijn gebaseerd op een slimme strategie. Laat zien dat een aanzienlijk deel van de doelgroep het product of de service heeft aangeschaft. U heeft de markt wellicht verruimd of opnieuw gedefinieerd. Het succes komt tot uiting in de opgebouwde brein- en marktpositie en moet uitzonderlijk zijn.-
Branded Customer Experience | Nieuw
Niet enkel (media)campagnes, gebaseerd op een sterke strategie en executie genereren mooie resultaten, de volledige customer journey die merken opzetten om de customer experience op een hoger niveau te brengen (daarbij al dan niet gebruikmakend van innovatieve technologieën) kunnen een groot impact hebben op de bedrijfsresultaten. Is de klantenervaring sterk verbeterd waardoor bijvoorbeeld de conversie tijdens de customer journey toenam en tegelijk de merkkracht aantoonbaar is versterkt? Dan maak je kans op een Effie Award in deze categorie. Hierbij belonen we uitzonderlijke commerciële resultaten op zowel gedrag- als merkniveau. Dit resultaat is bereikt door nieuwe klantervaringen die de merkpositionering bewijzen. De customer journey staat aan de basis van het succes. De Branded CX heeft een duidelijke relatie met de merkpositionering en voegt waarde toe voor zowel de klant als de business. Small is beautiful
Bedrijven met maximum 10 medewerkers en/of start ups en/of campagnes met een maximale totale betalende kost van € 10.000 (strategie, onderzoek, creatie en productie) kunnen in deze categorie indienen aan 50% van de inchrijvingskost exclusief ingangstickets voor het gala.
Sinds enkele jaren is Effie Belgium bewust geëvolueerd van sectoriële categorieën naar
Mission-Driven categorieën. Er worden geen quota per categorie voorzien. Een categorie is altijd maar een keuze voor de grootste driver van de strategie. Bij twijfel kan er ook in meerdere categorieën worden ingediend. De gekozen categorie duidt enkel aan wat het meest impact gehad heeft op de strategie. Deze keuze heeft geen correlatie met het al dan niet winnen van een Effie.
De Effie Awards eigenen zich het recht toe om de inzendingen in een nieuwe categorie in te delen, categorieën te herdefiniëren en/of een inzending te weigeren.