Effie categorieën
Sinds enkele jaren is Effie Belgium bewust geëvolueerd van sectoriële categorieën naar Mission-Driven categorieën. Er worden geen quota per categorie voorzien. Een categorie is altijd maar een keuze voor de grootste driver van de strategie. Bij twijfel kan er ook in meerdere categorieën worden ingediend. De gekozen categorie duidt enkel aan wat het meest impact gehad heeft op de strategie. Deze keuze heeft geen correlatie met het al dan niet winnen van een Effie.
Elke case moet verplicht ingediend worden binnen één van de hieronder vermelde categorieën:
-
Timely Opportunity | Voorheen Gedragscampagne - kort
Deze categorie belicht effectieve strategische inspanningen die gewenste resultaten konden genereren als een direct resultaat van één enkele belangrijke activerende campagne met een looptijd van maximaal 4 maanden. Cases moeten laten zien hoe het merk of product/de dienst in een intens heldere schijnwerper werd gezet om onmiddellijke, meetbare, onverwachte en onconventionele impact te creëren. De beste voorbeelden zijn live-ervaringen, momenten, stunts en tactieken, online en offline, mogelijk versterkt door PR, sociale media, digitale betrokkenheid of zelfs het gebruik van content die op dat moment is gemaakt om betaalde (langer lopende) campages te voeden. -
Sustained Success | Voorheen: Gedragscampagne - lang
Heeft de campagnes minimaal drie jaar lang duurzaam succes gehad, dan komt die in aanmerking voor deelname. Het consumentengedrag is over de voorbije jaren heen sterk veranderd/verbeterd dankzij de gekozen communicatie-strategie, waardoor ook de commerciële resultaten aantoonbaar zijn verbeterd. Neem minimaal drie jaar creatief werk en caseresultaten op en neem zeker de resultaten van het competitiejaar 2024 op. Werk moet een gemeenschappelijk doel hebben in zowel strategie als creatieve uitvoering; met een voortzetting van kernelementen (bijv jingle, creatief idee, baseline, enz.) die effectiviteit in de loop van de tijd aantonen. Geef als onderdeel van de deelname specifiek aan hoe de inspanning zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld (bijv. mediakeuzes, targeting, inzichten, nieuwe producten/diensten, enz.). Beantwoord alle vragen voor het eerste jaar en beschrijf hoe/waarom er in de loop van de tijd verandering is opgetreden. Merkimago campagne
Is de merkbetekenis in de tijd gewijzigd en het merk duurzaam krachtiger geworden, waardoor de commerciële positie van het merk aantoonbaar is verbeterd: uitzonderlijke stijging van het marktaandeel (of juist handhaving!), nieuwe marktruimte, financiële meerwaarde? In deze categorie ligt vaak een herpositionering, of herintroductie aan de basis van het succes. Het gaat hier primair om de kracht/waarde van het merk die in de tijd is opgebouwd en de commerciële waarde die daarmee samenhangt. De case kan meer campagnes beslaan, die binnen dezelfde strategie zijn ingezet.Maatschappelijke impact - Positive change
Is de bewustwording aantoonbaar vergroot en/of de attitude gewijzigd t.a.v. een maatschappelijk issue en/of diversiteit in de breedste zin van het woord, dankzij het communicatie-inzicht, en wordt dit ondersteund met positieve (gedrags)keuzes die mensen zijn gaan maken? Binnen deze categorie worden cases van profit en social-profit organisaties primair beoordeeld op de realisatie van maatschappelijke doelstellingen (naast een eventuele positieve afstraling/bijdrage op de eigen organisatie).Succesvolle introductie
Producten en services (al dan niet onder een nieuw merk) die niet langer dan een jaar op de markt zijn kunnen in deze categorie worden ingezonden. Is het gelukt om van deze introductie in korte tijd een succes te maken, dan kom je in aanmerking voor een Effie. Zowel het product of service zelf, de distributie, als de campagne zijn gebaseerd op een slimme strategie. Laat zien dat een aanzienlijk deel van de doelgroep het product of de service heeft aangeschaft. Je hebt de markt wellicht verruimd of opnieuw gedefinieerd. Het succes komt tot uiting in de opgebouwde brein- en marktpositie en moet uitzonderlijk zijn.-
Small is beautiful
Bedrijven met maximum 10 medewerkers en/of start ups en/of campagnes met een maximale totale betalende kost van € 10.000 (strategie, onderzoek, creatie en productie) kunnen in deze categorie indienen aan 50% van de inchrijvingskost exclusief ingangstickets voor het gala. -
Branded Customer Experience | Nieuw
Niet enkel (media)campagnes, gebaseerd op een sterke strategie en executie genereren mooie resultaten, de volledige customer journey die merken opzetten om de customer experience op een hoger niveau te brengen (daarbij al dan niet gebruikmakend van innovatieve technologieën) kunnen een groot impact hebben op de bedrijfsresultaten. Marketing & communicatie inspanningen die een merk of product echt tot leven hebben gebracht en interactie hadden met een specifiek publiek om gewenste doelen te bereiken, komen in deze categorie aan bod. Het kan een opnieuw uitgevonden productdemo, een opnieuw bedachte pop-up of een 'brick and mortar' retailrevisie omvatten. Het kan een nieuw spel, een alternatieve of virtual reality-ervaring of een interactieve/immersieve filmervaring hebben gecreëerd die effectief een nieuw product of merkpersoonlijkheid laat zien.
Prijswinnaars laten zien hoe het merk hun publiek bereikt om zinvolle relaties, gedenkwaardige, boeiende ervaringen en unieke connecties tot stand te brengen. Deelnemers moeten aangeven hoe de ervaringsgerichte marketing verband houdt met de algehele merkstrategie. De Branded Customer Experience heeft een duidelijke relatie met de merkpositionering en voegt waarde toe voor zowel de klant als de business.
De Effie Awards eigenen zich het recht toe om de inzendingen in een nieuwe categorie in te delen, categorieën te herdefiniëren en/of een inzending te weigeren.