Wat u kan leren van een NGO-case?


Tijdens elke Effie Awards Ceremony valt wel een ngo in de prijzen. De emotionele snaar die deze cases raken speelt vaak een rol, maar zeker niet alleen. Ook voor ngo's geldt immers het Effie-adagium: bewijs de doeltreffendheid van de campagne. In dat opzicht kunnen ook andere merken veel van de aanpak leren. Wij bundelen de learnings in vier tips.

1. Ga op zoek naar de drivers

Gedrag van consument beïnvloeden is niet gemakkelijk. Ofwel vertrek je vanuit het 'onweerstaanbare' karakter van je product of dienst, ofwel ga je op zoek naar wat mensen echt drijft. Dat laatste is wat Tournée Minérale met succes deed. Bureau en klant gebruikten het Action Advertising-model van Adam Ferrier en hielden rekening met een aantal drivers en probeerden op basis daarvan enerzijds de motivatie zo sterk mogelijk te maken, en het anderzijds zo gemakkelijk mogelijk te maken om actie te ondernemen. Het spreekt voor zich dat ook andere merken gebaat kunnen zijn bij onderzoek naar de drivers van consumptie en gedrag rond hun merk of product.

Lees meer over de case van Tournée Minérale

Wat u kan leren van een NGO-case?

2. Ga op zoek naar het juiste insight

Waar drivers inherent zijn aan de consument en leiden tot consumer insights, zijn er ook nog andere 'soorten' insights. Ze kunnen gelinkt zijn aan het merk, aan de manier waarop een product wordt geconsumeerd, aan maatschappelijke evoluties of feiten… Child Focus vond zijn insight in de wetenschap, namelijk bij de 'six degrees of seperation', het feit dat we met elk persoon op aarde zijn geconnecteerd via maximum vijf tussenpersonen. Het was voor de ngo een manier om de urgentie van het doorsturen van opsporingsberichten duidelijk te maken. Waar vindt u uw insight?

Lees meer over de case van Child Focus

3. Probeer de harten te winnen

We geven het toe: de vergelijking tussen ngo's en andere merken loopt op dit vlak mank. Ngo's zijn door hun eigenheid gemakkelijker in staat om emotie op te roepen. Maar sta even stil bij het feit dat het net daardoor is dat ze campagnes maken die scoren. Elk merk voegt dus best een emotionele touch aan zijn communicatie toe. Special Olympics deed het door atleten met een verstandelijke beperking bekende sporters te laten uitdagen. Hoe gaat u de harten winnen?

Lees meer over de case van Special Olympics

4. Durf uzelf in vraag stellen

Wat doe je wanneer je een van de meest succesvolle inzamelacties organiseert? Verdergaan op het elan? Niet zo bij de Warmste Week. Omdat de actie te veel geassocieerd werd met Studio Brussel en er te weinig zelf actie werd ondernomen, werd het concept verbreed. Het resultaat op korte termijn? Een terugloop van het ingezamelde geld (maar wel meer opgezette acties). Het resultaat op lange termijn? Absolute records op vlak van ingezamelde bedragen. Of hoe uzelf in vraag stellen ervoor kan zorgen dat 'the sky' niet langer 'the limit' is...

Lees meer over de case van de Warmste Week

Zin gekregen om uw case te registreren?
Doe het meteen

[ Alle Canal berichten ]