DPG Media weet hoe u zorgt voor een winnende Effie-case
Op basis van maar liefst 157 Belgische Effie-cases ontdekten DPG Media en Tilburg University 7 drivers die de doeltreffendheid van uw marketinginspanningen verhogen (en dus ook de kans op een Effie Award). Wij blikken terug met Tim Van Doorslaer, Head of Research bij de regie.
Een groot budget, een groot merk en meerdere kanalen. Het zijn maar enkele van de 7 drivers die regie (en Effie Awards-sponsor) DPG Media detecteerde wanneer u uw marketingcommunicatie doeltreffender wil maken. Het deed dat op basis van onderzoek in samenwerking met de Tilburg University en de analyse van 157 cases die tussen 2012 en 2018 werden ingeschreven voor de Effie Awards.
De meest voor de hand liggende vraag is dan natuurlijk wat de belangrijkste driver is. En daar is uiteraard geen eenduidig antwoord op. "Het is de puzzel die telt", klinkt het bij Tim Van Doorslaer. "Je moet alle puzzelstukken goed leggen. Een element zal dus niet het verschil maken, maar aan de andere kant kan je je campagne wel de mist in laten gaan door een driver slecht aan te pakken. Als je bijvoorbeeld een slechte creatie hebt of de verkeerde kanalen kiest in functie van je doelgroep."
Creatieve strategie op nummer 1
Omdat aandringen helpt, wil Tim Van Doorslaer er wel eentje uitpikken: "De creatieve strategie heeft allicht de grootste impact op het merk of sales resultaat. De touchpoints en kanalen zijn immers de platforms waarop je dit uit, maar het is de creatieve strategie die er voor zorgt dat je boodschap blijft hangen. Ze kan veel compenseren, onder andere een beperkt budget."
Effect op de markt
"Als research afdeling van DPG Media vinden we de Effie's een bijzondere interessante bron, net omdat het aangeeft hoe je je communicatie doeltreffender kan maken en dat is ook bij de regie onze doelstelling. Net daarom sponsoren we ook de Effie Awards." verklaart Van Doorslaer het initiatief.
Van insights naar een model
Tim en zijn team kregen al enkele vragen van merken die met de drivers aan de slag willen. Maar de ambitie reikt verder. "In 2021 onderzoeken we met onze Nederlandse collega's ook Nederlandse cases", verklapt hij. "Momenteel hebben we al de verschillende variabelen van de Belgische Effie cases in kaart gebracht, maar het ontbrak ons aan een groter aantal cases en extra data om een model te bouwen zodat we effectiviteit kunnen voorspellen. Welke drivers zorgen bij een creatieve strategie voor succes, bijvoorbeeld?"
En met dergelijke insights kunnen we bij Effie Belgium alleen maar blij zijn. Hoe meer we doeltreffende marketingcommunicatie kunnen ontrafelen, hoe beter voor de merken…