Special Mention of Excellence CommToZero: Decathlon


Effie Belgium reikte op de voorbije Effie Awards in samenwerking met de ACC de allereerste Special Mention of Excellence in CommToZero uit. Deze prijs die efficiënte duurzaamheidsstrategieën bekroont, ging naar Decathlon & Bonka Circus met hun case 'Decathlon wordt nolhtaceD'.

Effie Belgium probeert al jaren om het duurzaamheidsthema hoger op de marketingagenda te zetten, en dit op meerdere niveaus. Het doet zowel inspanningen wat betreft duurzaamheid in de productie en organisatie van zijn evenementen (catering, transport) als bij het sensibiliseren van Effie-deelnemers om duurzamere campagnes te voeren.

Voor de Effie-editie van dit jaar besloot het om in samenwerking met ACC een Special Mention in Exellence rond duurzaamheid uit te reiken. Het is de bedoeling dat de prijs elk jaar wordt toegewezen. De case Decathlon wordt nolhtaceD die Bonka Circus in samenwerking met Influo en BePublic voor Decathlon indiende, kreeg als eerste de benijdenswaardige prijs. De case won ook een Silver in de reguliere competitie. Ter herinnering, ze ging over de naamsverandering van de merknaam Decathlon gedurende een maand. Het doel achter deze opmerkelijke zet was om omgekeerd shoppen te promoten, naar analogie met de omgekeerde merknaam.

Special Mention of Excellence CommToZero: Decathlon wordt nolhtaceD

"Bonka Circus stak er met kop en schouders bovenuit", aldus Victor Buisseret, de afscheidnemende Sustainability Manager van de ACC. "We zijn trots om Bonka Circus en Decathlon de eerste Special Mention of Excellence in Comm2Zero toe te kennen. Ze dient als erkenning voor hun collectieve inzet om een dienst te promoten die de planeet en een circulaire economie ten goede komt. De prijs wordt niet alleen uitgereikt voor de boodschap die ze uitdraagt, maar ook voor de uitzonderlijke manier waarop die boodschap gecommuniceerd werd. De inzet voor ecologische en sociale duurzaamheid is duidelijk zichtbaar binnen Bonka Circus dat over een BCorp certificering beschikt. Daarnaast werkt het nauw samen met zijn leveranciers om de ecologische impact tijdens het creatieve proces van hun campagnes te minimaliseren. Ze hebben de tools van CommToZero gebruikt om de ecologische voetafdruk van hun productie te beoordelen en te verminderen, terwijl ze partnerschappen zijn aangegaan met lokale spelers om de materialen die tijdens de campagne worden gebruikt een tweede leven te geven. De inspanningen die Bonka Circus zowel intern als in samenwerking met zijn klanten en partners tijdens deze campagne heeft geleverd, resulteerden in een dikverdiende Mention of Excellence in CommToZero."

"De case van Decathlon en Bonka Circus is deze duurzaamheidsprijs meer dan waardig, maar we hopen dat volgend jaar nog meer deelnemers zulke sterke resultaten kunnen voorleggen op deze parameter", voegt Lydia Desloover, Directrice van Effie Belgium, toe. "Als organisatie zijn we ook doordrongen van de duurzaamheidsgedachte. "Vijf jaar geleden serveerde we als eerste vakorganisatie een vegetarisch menu op onze awardshow. De marketeers waren er toen niet klaar voor. Dit jaar deden we het opnieuw, tot groot jolijt van de aanwezigen. Daarnaast kunnen we trots verkondigen dat we een zero waste evenement zijn geworden. Verder doen we er alles aan om zoveel mogelijk aanwezigen via carpooling en openbaar vervoer naar ons evenement te laten komen."

BEKIJK HIER DE Effie-CASE VAN
DECATHLON & BONKA CIRCUS

[ Alle Canal berichten ]