Effie Masters begeleiden wie voor het eerst inschrijft
Denis De Groote over dé nieuwigheid bij Effie


De drempel tot inschrijven verlagen, daar moeten de Effie Masters voor zorgen. Deze ervaren rotten hebben elk al een of meerdere Effie's op hun palmares en begeleiden voortaan adverteerders en bureaus die voor het eerst deelnemen. Denis De Groote, Agency Head & YouTube Country Lead bij Google, zette er mee zijn schouders onder. "Als je voor de eerste keer inschrijft, doe dan zeker een beroep op een Effie Master. Je zal tijd winnen en heel wat leren."

'Wat is het doel van de Effie Masters?

Dennis De GrooteEen Effie-case indienen is een technische aangelegenheid. Marketeers die voor het eerst inschrijven hebben dan ook nood aan uitleg en begeleiding. En wie kan daar beter voor zorgen dan mensen die zelf het traject al meermaals doorlopen hebben? De Effie Masters zullen aandacht besteden aan de juiste volgorde van de elementen, aan de punten die het verschil maken en zullen meer algemeen een ambassadeur van Effie zijn.

Waarom is de lancering van de Effie Masters belangrijk?

Adverteerders moeten terug vertrouwen krijgen in communicatie. We leven in een wereld van data. Van elke actie of campagne moet je de resultaten kunnen aantonen. Net dat is de essentie van Effie: het gaat om metrics die de kracht van communicatie aantonen. De Effie Masters verlagen de drempel voor wie interesse heeft, maar de in's & out's nog niet kent.

Een Effie Master weet ook in hoeverre het indienen van een case nuttig is. Hoeveel effect heeft communicatie in een bepaalde case echt? Sommige merken zijn overtuigd dat ze een Effie zullen winnen terwijl hun case onvoldoende bewijzen aanbrengt. "We hebben super verkoopresultaten", zeggen ze dan, maar als die niet gelinkt zijn aan hun marketinginspanningen, maar wel aan bijvoorbeeld een daling van de prijs of een uitgebreidere distributie, sta je nergens.

Wie heeft jou trouwens de kneepjes van het vak geleerd?

Ik heb met een aantal zeer inspirerende leiders mogen samenwerken. Een ervan was Francis Debeuckelaere, mijn baas bij Bacardi. Hij heeft het meeste impact gehad op hoe ik iets realiseerde. Hij heeft me goed gestuurd omdat hij me vanuit mijn competenties gemanaged heeft. Daarnaast heeft Chris Burggraeve, toen CMO van AB-InBev, me de building blocks van marketing getoond. En tot slot is er Thierry Geerts, een zeldzame combinatie van smart, being fun en being right.

Wat is de belangrijkste les die je onderweg hebt geleerd?

Nederigheid. Dat leer je wel als je een pak slaag krijgt. Daarnaast heb ik met de jaren geleerd om mezelf te omringen met mensen die beter zijn dan ikzelf. Dat besef is echt moeten groeien. Soms hechtte ik meer belang aan de complementariteit en de emotional fit. De laatste les is dat verandering bij jezelf moet starten. Je mag zeker niet bevreesd zijn om hulp te vragen, maar uiteindelijk ben jij het die moet veranderen. In het kader van de digital disruption bijvoorbeeld.

Geïnteresseerd om beroep te doen op een Effie Master?
Bekijk de volledige lijst met Masters en laat je begeleiden

Benieuwd naar meer?
Schrijf je nu in voor de maandelijkse newsletter.

Aanspreking: Meneer   Mevrouw
Voornaam: *
Naam: *
Bedrijf:
E-mail: *
* Deze velden zijn verplicht in te vullen

[ Alle Canal berichten ]