Meet the jury: Petra De Roos


Hoe kijken de juryleden uit naar de 2022-editie van de Effie Awards?
We vroegen het aan Petra De Roos, Managing Director bij LDV United en een van de anciens uit onze 30-koppige jury.

Blij om weer deel uit te maken van de jury?

"Heel blij. De Effie Awards blijven nog altijd de competitie waar de fine fleur van de Belgische marcomsector zijn strafste werk voorstelt. De jurydag is voor mij elk jaar weer een hoogdag. Als jury hebben we het privilege om de cases eerst individueel te lezen. Als jurylid ontdek je zo je eigen favorieten, maar ook hiaten in sommige cases. Op de jurydag zelf wordt dit aangevuld met de vakkennis van de volledige Effie-jury waarbij elke expertise uit onze sector vertegenwoordigd is. Die expertise biedt vaak een extra dimensie aan de cases. De debatten die gevoerd worden zijn dan ook altijd ongelofelijk leerrijk door de onwaarschijnlijke schat aan kennis en passie die op zo'n dag samengebracht wordt."

Meet the jury: Petra De Roos

Welke tips & tricks zou je willen meegeven aan bureaus en adverteerders die een case willen indienen?

"Een Effie is een teamprestatie. Stel je Effie-team dus met zorg samen en geef de verschillende teamleden een specifieke rol. Bij LDV maken we altijd een team met daarin vier functies. De Effie lead is de projectleider voor de case (doorgaans is dat de lead strateeg of de account manager) die samen met de adverteerder het dossier zal schrijven. Een tweede meer ondersteunende persoon is verantwoordelijk voor het verzamelen van alle nodige info. De derde is de sparringpartner die je vooruit helpt als je even vastzit in een redenering. En als laatste duiden we de aanklager aan. Dat is net zoals de jury een kritische vriend die je attent maakt op de zwakke plekken in de case."

Wat is voor jou het belangrijkste argument om deel te nemen aan de 2022-editie?

"Het proces om samen met bureau en adverteerder een Effie te schrijven is intens en leerrijk. Het geeft je als team een soort gedeeld denkkader dat veel langer meegaat dan de Effie case. Het schrijven van een case draagt echt bij aan een sterke relatie tussen adverteerder en bureau. En bovendien is samen een Effie winnen ook gewoon het plezantste wat er is."

[ Alle Canal berichten ]