"De belangrijkste regels van je case zijn de eerste regels"
Nog meer tips van de jury! Ditmaal van Yannick Bouillon, Director Marketing & Customer Experience van Vanden Borre.
'De Effie Awards zijn een love story tussen realiteit en creativiteit.'
Welk advies geeft u marketeers die een case willen insturen?
Begin op tijd. Je moet immers in de case nulmetingen kunnen aantonen. Dat betekent dat je dus moet beginnen werken voor je er zeker van bent dat de case goede resultaten heeft.
Daarnaast is deelnemen aan de Effie Awards jezelf ook een ijzeren discipline opleggen en een methodologie hanteren die elke dag kan helpen, of je de case nu voorlegt of niet… De Effie Awards zijn gebaseerd op gezond verstand en een wetenschappelijke houding die we in marketing elke dag nodig hebben. Voor uw marketeers is het dus een uitstekende leerschool. Maar het neemt tijd in beslag. Zie het dan ook als een investeringen in de ontwikkeling van uw team.
Welk advies geeft u bureaus die een case willen indienen?
De jury leest te veel cases die echte funderingen in zich hadden, net als goede marktanalyses, de juiste doelstellingen vastgelegd in het begin… Soms dateren de marktcijfers van na de start van de campagnes. Zo kan je natuurlijk geen ROI bewijzen.
Sommige bureaus benadrukken ook te veel het creatief aspect van campagnes. Dat is een element dat bijdraagt aan het succes van de actie, maar het is geen objectief bij de Effie Awards. De Effie Awards zijn een love story tussen realiteit en creativiteit.
Tips voor het schrijven van de case?
Een woord: KISS.
Hoe belangrijk is de look 'n feel van de case?
Goh, dat is niet zo belangrijk. Hou het sober. Maar onthou wel dat een kleine tekening meer waard is dan een lang discours.
Welk detail kan het verschil maken?
Verzorg de intro! Zo krijgt de lezer vanaf de eerste regels het gevoel dat hij bevoorrecht is dat hij zo'n passioneel verhaal mag lezen. Maar overdrijf ook niet. 'Stoefen' hoeft niet...