Hoe komen de Effie-winnaars tot professioneel geluk?


Wie zijn job graag doet, doet hem doorgaans ook beter. We vroegen zes Effie 2019-winnaars wat hen gelukkig en succesvol maakt in hun job. Wat is hun beste raad voor professioneel geluk?

Een plek vinden waar je geen seconde aan werken denkt

"Doe tijdens je uren zaken waarop je na je uren trots kunt zijn. Met andere woorden, vereenzelvig je werk met je eigen waarden. Maak geen lelijk werk als je schoonheid belangrijk vindt. Als je inclusie belangrijk vindt, laat dat dan doorsijpelen in je campagnes. Als merken en bureaus zijn wij de ingenieurs van de populaire cultuur. We sturen mee de Zeitgeist, dus doen we dat best op een manier waarop we ook als mens helemaal achter staan. Daarnaast, vind een plek buiten de professionele wereld waar je geen seconde aan werken denkt. Professioneel succes wordt evenveel buiten je uren gemaakt als tijdens je uren."

Vincent d'Halluin, Partner & Strategic Director mortierbrigade

Zo smeden de Effie winnende adverteerders en agencies een hechte band

Kijk naar het gedrag van mensen, niet naar wat ze zeggen

"Als ik de ultieme tip voor professioneel succes en om een band te bouwen met een merk mag meegeven, dan is het 'empathie'. Kortom, goed luisteren naar mensen, bij je doelgroepen maar ook in je organisatie. Onbevooroordeeld. En misschien nog een tweede tip: kijk in eerste instantie naar wat mensen doen (= gedrag). En niet naar wat ze zeggen dat ze gaan doen (= wenselijkheid)."

Peter Verbiest, Strategic Director Bonka Circus

In de risico's schuilen vaak de grootste kansen

"Het is belangrijk om gepassioneerd te zijn over je werk en nieuwsgierig te blijven. Wees niet bang voor risico's, want daarin schuilen net grote kansen. Ik heb geen seconde geaarzeld toen ik de kans kreeg om Brand Manager te worden bij de Nationale Loterij. Het is nochtans niet altijd gemakkelijk om uit je comfortzone te treden en een nieuwe uitdaging aan te gaan. De balans van het afgelopen jaar is zeer positief: ik heb mijn digitale en strategische vaardigheden meer kunnen gebruiken en heb mezelf zowel in mijn professionele als persoonlijke leven volop kunnen ontwikkelen."

Athalie Surkyn, Digital Gaming Business Development Management Nationale Loterij

Leer jezelf en de andere 'echt' kennen

"Omring je met de juiste mensen en help anderen om te evolueren naar hun beste 'ik'. Dat vergt allereerst een groot inzicht in jezelf en in anderen. Alleen zo kun je een magische samenwerking bereiken waar iedereen zijn of haar talenten kan ontplooien en waar de som zoveel meer is dan de verschillende elementen. Dit geldt zowel voor je privéleven, voor je collega´s als voor externe partners."

Lieve Pattyn, Marketing Director EG

Voldoende tijd steken in het volledig begrijpen van het probleem

"Een slimme mens (Einstein) zei ooit: "If I had an hour to solve a problem, I'd spend 55 minutes thinking about the problem and 5 minutes thinking about solutions." Als je voldoende tijd steekt in het volledig begrijpen van het probleem, dan komt er altijd wel een aha-erlebnis. Zie je het licht nog niet, duik dan dieper in het probleem."

Tomas Sweertvaegher, Strategy Director LDV United

Ergens heel hard in geloven en dromen

"Durven, volharden, dromen. Doe deze drie zaken altijd bij het enthousiasmeren van de personen rond jou. Het geeft een grotere tevredenheid als je erin slaagt om mensen rond jou te mobiliseren, dan wanneer je iets alleen zou doen. Om te slagen met Special Olympics heb ik, ondanks alle uitdagingen en obstakels, het aangedurfd om te investeren in een marketingaanpak als CEO. Ik moest namelijk veel mensen overtuigen van de te volgen weg. Wanneer we onze campagnes gelanceerd hebben, heb ik vooral tijd gestoken in de partners die volgens mij het meest nodig bleken voor het succes van deze campagnes. Ik heb ze overtuigd van hun rol en de toegevoegde waarde voor iedereen. Ik heb mijn droom voor een betere wereld gedeeld op een moment dat iedereen de hoop verloor of ontmoedigd raakte. Een wereld waarin elke mens zijn plaats heeft en gerespecteerd wordt voor wie hij of zij is. Het is omdat ik er zo in geloof dat ik erover kan dromen, dat ik durf te vechten en dat ik blijf slagen."

Zehra Sayin, CEO Special Olympics Belgium

[ Alle Canal berichten ]