Effie in de coulissen: Josephine Overeem

Het patrimonium van de Effie Award wordt sinds zijn start eind jaren '80 vormgegeven door gereputeerde marketingprofessionals, generatie na generatie. Om dat economisch en cultureel erfgoed in de verf te zetten, starten we exclusief voor deze nieuwsbrief de rubriek 'Effie in de coulissen' waarbij we telkens een bevoorrechte stakeholder en getuige vragen naar haar of zijn meest saillante Effie-herinnering. En wie is er beter geplaatst om de rubriek af te trappen dan Josephine Overeem? Als oprichter, uitgever en hoofdredacteur van Pub Magazine lanceerde ze in 1987 de Effie Award in België.

"De tweede Effie Award, in 1989, vond plaats aan het meer van Genval, in het Château du Lac. Emmanuel de Vicq de Cumptich, toenmalig directeur van de UBA, had samen met UBA-voorzitter Baudouin Michiels, toen ook de patron bij Côte d'Or, de lancering van Effie Belgium mee mogelijk gemaakt. Ze besloten om Pub volledig vertrouwen te geven. Vervolgens haalden we Frank Meysman, indertijd marketingdirecteur van Douwe Egberts, aan boord en hij zette als eerste juryvoorzitter zijn schouders mee onder Effie. Vervolgens was Stichting Marketing een welgekomen tweede Effie-partner.

Effie in de coulissen: Josephine Overeem

Dat alles vormt de basis van het feit dat de adverteerders en de UBA ook vandaag nog de dragende partij zijn in Effie Belgium, in tegenstelling tot landen als Nederland en Duitsland waar het de bureauvereniging is. In België was de bureauorganisatie KRAB (het huidige ACC) indertijd op sterven na dood. De bureaugemeenschap was nog aan het ontbolsteren. Het is trouwens Luc De Leersnyder geweest die als CEO van de ACC de bureauorganisatie in ons land op de kaart heeft gezet.

Dat gezegd zijnde, Emmanuel de Vicq de Cumptich had, zoals zijn naam al aangeeft, goede banden met het koningshuis en vooral met de toenmalige prins Albert, die altijd openstond voor een missie met economische impact. In al zijn bonhomie amuseerde de prins zich zichtbaar met de presentaties van de finalisten en toen een van de presentatoren zomaar van het podium sprong in plaats van het trapje te gebruiken zei hij luidop: 'Eh bien, celui-là est rapide'. De zaal schoot in de lach en het is in het toenmalige Effie-comité een 'running gag' geworden…"

[ Alle Canal berichten ]