Bijzondere tijden vragen om een bijzondere aanpak


Een opmerkelijk moment tijdens de Ceremony van de Effie Awards: Effie-voorzitter Marc Frederix stond stil bij de situatie die we meemaken en had enkele wijzen lessen voor marketeers.

"Het is niet nieuw dat we in VUCA-tijden leven", begint Marc Frederix zijn visie. "Volatility, uncertainty, complexity and ambiguity zijn al een jaar of tien omnipresent. Corona versnelt enkel die beweging."

Voor marketeers is het natuurlijk enorm belangrijk daar op een goede manier mee om te gaan. Naar klanten, maar ook naar partners en zeker naar de eigen medewerkers. "Mensen zijn zoekend, maar hebben ook behoefte aan houvast", weet Marc Frederix.

Bijzondere tijden vragen om een bijzondere aanpak

Zijn aanpak om daarmee om te gaan? Ook vier woorden, die allen beginnen met een v: verkennen, veroveren, verdedigen en verzorgen. "De laatste twee focussen op het houvast die je moet bieden", zegt Marc Frederix. "Je moet verdedigen en verzorgen wat je hebt. Dat is belangrijk voor jou als merk, maar ook voor jouw klanten en medewerkers. In een wereld die voortdurend in beweging is, biedt het mensen een veilige haven."

Verkennen en veroveren slaan dan weer op de opportuniteiten waarop je als marketeer moet inspelen. Een wereld in verandering creƫert bedreigingen, maar evengoed opportuniteiten. Marc Frederix: "Verken een nieuwe aanpak, doe het eens op een andere manier en kijk wat dat geeft. En baseer je daarbij op research en focusgroepen. Die kunnen je verkennen richting geven. Verover daarnaast nieuwe markten. Dit is het ideale moment daarvoor."

Marc Frederix besluit: "Zowel in je organisatie als in je team heb je een mix van capaciteiten nodig om dit mogelijk te maken. Waarschijnlijk de belangrijkste rol van een marketeer nu is dat evenwicht te bewaken, niet in het minst voor je medewerkers die al maanden van thuis uit werken."

[ Alle Canal berichten ]