The day after the Gold:
VTM Go x Joe Public Belgium
Een Gold Effie voor een mediamerk en dan nog in samenwerking met een relatief jong reclamebureau, dat is een dubbele bijzonderheid in een Effie-palmares! Redenen genoeg om dieper in te gaan op het succesrecept van deze case van DPG Media en Joe Public Belgium rond de streamingdienst VTM GO. We doen dit met Daan Wouters (Marketing Manager VTM GO) en Tomas Sweertvaegher (Strategy Director Joe Public Belgium).
Wat zijn de succesfactoren geweest voor deze Gold?
Tomas Sweertvaegher: Het startte met een duidelijke briefing die VTM ons presenteerde. Daaruit hebben we een heel heldere probleemstelling kunnen definiëren. Dat was het ideale startpunt van deze mooie case en Gold Effie. Elke content van VTM is een kans voor het tonen van advertenties en dus voor inkomsten, maar er was tot voor kort een hele waaier aan kwalitatieve content die niet of nauwelijks werd bekeken en dus verzilverd. Het leidde tot een logische strategie waarbij we de mensen moesten overtuigen van een reframing van VTM GO, meer bepaald dat het niet alleen een platform is voor uitgesteld kijken, maar ook van catalogus content. We hebben vervolgens de codes (woordgebruik, typografie, functionaliteiten, enz.) ontleend aan bekende internationale streamingdiensten zoals Netflix en Disney+ en hebben dit dan met een dikke knipoog vertaald naar VTM GO. Ik vond ook dat de creaties zeer goed zijn uitgerold geweest in de verschillende touchpoints.
Werken voor een mediamerk heeft zijn voor- en nadelen. Het voordeel is dat je gemakkelijker toegang hebt tot een breed bereik in media. Dat voordeel wekt tegelijkertijd wantrouwen op bij juryleden. Ook dat hebben we allemaal berekend. De ROI zou ook zeer hoog zijn geweest indien het geen mediamerk was. Het hele plaatje klopte in deze case.
Welke impact heeft het winnen van een Gold Effie op het merk en op de organisatie?
Daan Wouters: Het heeft vooral een impact op de organisatie. Als marketeers helpt het ons om aan te tonen dat wat we doen onderbouwd is, dat er goed over is nagedacht, dat we met data aan de slag gaan, in dit geval dat we onze catalogus content van VTM GO meer in de kijker wouden zetten. Uit die insight ontstond deze nieuwe strategie en Joe Public heeft op creatief vlak iets gemaakt dat bleef hangen bij het publiek. Ik heb persoonlijk een hekel aan creatie om de creatie. Het feit dat onze campagne resultaten heeft opgeleverd, geeft iedereen die aan deze campagne heeft meegewerkt meer aanzien binnen de organisatie. Ik heb na het winnen van de Gold deze case binnen het bedrijf gepresenteerd en het belang ervan aangeduid. Ik ben er zeker van dat dit ons zal helpen in de toekomst. Deze award staat hoog aangeschreven.
Tomas: Joe Public Belgium bestaat nog maar twee jaar. In zo een korte periode de belangrijkste marketingprijs in België winnen, is een enorme stimulans voor ons bureau. Ik denk niet dat er al bureaus zijn die ons dat hebben nagedaan! Het toont dat we enerzijds het juiste bureauconcept hebben, maar ook dat we de juiste mix van talenten hebben om dat waar te maken. We kiezen, wat betreft de creatie, voor een no-nonsense aanpak die veel mensen moet aanspreken. We willen impact creëren bij Jan-in-de-straat en niet enkel in de kleine reclamekosmos.
Zal deze Gold de samenwerking met het agency versterken?
Daan: VTM Creative, ons in-house reclamebureau, blijft het eerste aanspreekpunt, maar Joe Public Belgium heeft uiteraard wel punten gescoord. Bij elke campagne binnen VTM wordt bekeken of het opportuun is om een extern bureau in te schakelen. In deze heeft dat geleid tot iets heel moois. Soms is het goed om een externe blik op je merk te krijgen. Dat is overigens de bestaansreden van een agency. Op het vlak van communicatie en campagnes voor de programma's is een in-house agency doorgaans het meest ideaal, aangezien je de insights en achtergrond van bepaalde zaken niet hoeft uit te leggen aan een externe speler. Zodra je een campagne op merkniveau maakt, kan het wel handig zijn om met een extern bureau te werken.
Tomas: Onze deur staat alvast open om een vervolg te breien aan deze samenwerking. Je voelt aan alles dat er nog groeipotentieel zit in VTM GO. Dit is een heel actuele case.
Zullen jullie op communicatief vlak nog iets doen met deze Gold?
Tomas: We positioneren ons als een no-nonsense creative effectiveness bureau. Deze Gold past dus uitstekend bij onze ambities en het spreekt voor zich dat we de winst van deze Gold al stevig hebben gedeeld bij onze huidige en potentiële klanten. Deze award is het mooiste bewijs van de aanpak van ons jonge bureau en het is bovenal een kwaliteitsstempel.
Daan: We gebruiken dit vooral intern. We gebruiken deze case ook om adverteerders te overtuigen dat VTM GO the way to go is indien ze meer eyeballs willen voor hun advertenties.
- Marktsituatie: Sterke daling in 2022 van het aantal maandelijkse gebruikers van Vlaamse VOD-platformen met VTM GO die zijn groei gestagneerd zag.
- Briefing: VTM GO herpositioneren van een lineair catch-up platform (30 dagen na live uitzending) naar een volwaardige streamingdienst met catalogus content (langer dan 30 dagen na uitzending).
- Doelgroepen: Veranderen van de perceptie van bestaande VTM GO gebruikers die vooral uitgesteld kijken; bestaande VTM fans die VTM GO nog niet gebruiken aan het streamen krijgen op het platform; gebruikers van andere gratis en betalende streamingdiensten aantrekken.
- Strategie: Typische codes en productelementen van internationale streamingdiensten lenen en toepassen op VTM GO. Differentiatie door lokale elementen van VTM GO te benadrukken.
- Creatie: Van imitatie naar differentiatie, met de voetjes op Vlaamse grond. Dit met de baseline 'Stream BIG'.
- Resultaten: +34,2% groei op catalogus content VTM GO (KPI: 20%); inkomstenstijging uit reclame met 44,1% (KPI: 20%); +10% meer VTM GO gebruikers (KPI: 8%); awareness +17% (KPI: 15%) en consideration +15% (KPI: 12,5%); ROCI van 1:12,6 voor de Stream BIG-campagne.