3. Strategie
We beslissen om dit beperkende beeld van VTM GO te doorbreken met een strategie van reframing. We gaan hiervoor het 'frame' van typische productelementen die mensen kennen van streamingplatformen lenen en toepassen op VTM GO.
Concreet ontwikkelen we een marketingstrategie waarbij we oude kaskrakers, series en shows die onze doelgroep goed kent en graag ziet, opnieuw onder de aandacht brengen op VTM GO. In de communicatiestrategie willen we het bestaande beeld van VTM GO doorbreken door de leefwereld te gebruiken die de doelgroep kent van betaalde streamingplatformen. Zo primen (voorbereiden) we via woordgebruik met termen die ze kennen zoals 'Stream' en verankeren we het nieuwe frame door unieke streamingfunctionaliteiten te benadrukken. Tot slot willen we ons differentiëren van de concurrentie door te benadrukken dat we lokaal zijn en dus het beste inzicht hebben in de lokale voorkeuren voor content en kijkgedrag.
In creatie gaan we van imitatie naar differentiatie, met de voetjes op Vlaamse grond.
Imiteren
Net als de internationale spelers gebruiken we een bombastische stijl van communiceren. Zo positioneren we VTM GO in het frame van de streamingplatformen met een grootse nieuwe slogan: 'Stream BIG!'
In video en print ondersteunen we deze claim door catalogus content te tonen zoals topseries, filmsterren, Hollywood producties, bekende kinderprogramma's, topsporters, lokale soaps, maar ook met dino's, ontploffingen en actiehelden.
In copy gebruiken we alle clichéwoorden die je in de streamingwereld kan vinden (stream, binge, star, entertainment,…). In design versterken we dit alles door grootse 3D typografie die onze claim letterlijk stevig neerzet. In audio en radio trekken we alle soundeffect registers open. Zo gebruiken we als vaste voice-over stem niemand minder dan Redd Pepper, één van de meest epische Amerikaanse trailerstemmen.
Differentiëren
In tegenstelling tot de internationale streamingdiensten voegen we echter iets heel unieks toe: trouw aan onze Vlaamse mentaliteit blijven we met de voetjes op de grond. Dit doen we door telkens een klein maar herkenbaar element toe te voegen: Stream BIG! with a lekker chipke. Of: Stream BIG! from under a tv-dekentje. Een cruciale knipoog naar onze gezellige, thuis-kijkcultuur die ons differentieert en benadrukt dat we een lokale speler zijn die ook populaire eigen content biedt.
In functie van onze doelgroepen en de specifieke barrières die overwonnen moeten worden, bouwen we onze mediastrategie en touchpoint-plan op 3 niveaus. Het gebruik van 1st party data en tracking zijn cruciaal voor het succes.
- Fame & Reframe - VTM GO bekend maken en herpositioneren via brede media
- Increase Appetite - overweging aanwakkeren met catalogus content via gesegmenteerde media
- Drive Views - registraties, views en frequentie verhogen via activerende performance media
|