Terugblik op de Effie Awards 2025
met Caroline Vervaeke
De Effie Awards 2025 zitten erop. Tijd om terug te blikken op hoe het evenement verlopen is. Dat doen we met Caroline Vervaeke, directeur van Effie Belgium.
Hoe evalueer je de 2025-editie van de Effie Awards?
" Het was een succes op meerdere vlakken, maar vooral het aantal cases sprong in het oog. Nooit eerder ontvingen we zoveel cases als dit jaar. Daar zaten ook tien 'virgin' cases bij (adverteerders die voor het eerst deelnemen aan de Effies, nvdr.) en een aantal daarvan won zelfs een award. Een van onze betrachtingen is om de Effie-boodschap en filosofie zo breed mogelijk te verspreiden en ook nieuwe bureaus en kleinere merken aan te sporen om deel te nemen. Dat deden we dit jaar door nieuwkomers een verlaagd inschrijvingstarief aan te bieden. Om hen te laten schitteren met Effie-waardige cases, boden we onze gebruikelijke coachingsessies aan en organiseerden we een infosessie in samenwerking met UBA. Aldus kunnen we nieuwe adverteerders en bureaus rekruteren en blijven we de lat hoog leggen. We zullen deze initiatieven volgend jaar opnieuw organiseren. "

En op het vlak van awards?
" Meer cases leiden tot meer awards. De Effie-jury is echter streng. De jury reikte slechts twee Golds uit en geen Grand Effie, omdat geen enkele case een echte doorbraak kon bewijzen. Wel kende onze jury uitzonderlijk veel Silvers toe. Dat geeft aan dat de kwaliteit van de cases uitstekend was. Verder deed het me plezier dat de winnaars uit veel verschillende categorieën en sectoren komen. B2B is zowat de enige sector die nog ontbreekt. In 2026 komen we daarom met een nieuw initiatief. Samen met Trustmedia zullen we het belang van deze sector benadrukken en ondersteunen door een B2B-categorie te lanceren, zodat ook daarin Effie Awards kunnen worden toegekend. "

Het inhoudelijke luik op het slotgala was uitgebreider dan voorgaande jaren...
" Een van mijn belangrijkste doelstellingen bij mijn aanstelling was om sterker in te zetten op content en kennisoverdracht rond effectiviteit. Ik bedank onze partners om dit samen met ons gerealiseerd te hebben! Kantar en DPG Media Advertising hebben een sterke keynote gebracht op basis van degelijk onderzoek. Kantar heeft zijn tool LINK AI ingezet om meer dan 500 creatieve uitingen in Effie cases van de voorbije drie edities te evalueren en kwam tot zeer sterke inzichten. DPG Media Advertising analyseerde zelfs tien jaar aan Effie cases en kon bijzonder waardevolle trends ontdekken waar we mee aan de slag kunnen.
Daarnaast had DPG de financiële expert Ian Whittaker uitgenodigd. Hij heeft op een heel bevattelijke manier uitgelegd hoe de kloof tussen marketing en financiën kan worden overbrugd. Dat is een onderwerp dat zelden aan bod komt, maar meer dan ooit van belang is. Whittaker slaagde er ook in om de link tussen financiële verwachtingen en brand building te verduidelijken. "

Hoe evalueer je het Effie Effectiveness Forum (EEF)?
" Voor het eerst lag de focus op een fysieke aanwezigheid tijdens het EEF. De duoformule voor jonge marketeers was geen onverdeeld succes. Ik heb wellicht onderschat hoeveel tijd deze activiteit in beslag neemt, waardoor het niet altijd haalbaar is. Ze hebben wel massaal het EEF online gevolgd en we konden vaststellen dat de meeste deelnemers het grootste deel van de presentaties van de cases gezien hebben. De aanwezigheid van de studenten in de Proximus Lounge was wel een groot succes. Tussen de 150 en 200 studenten namen deel, en het was inspirerend om te zien hoe hun docenten de Effies aangrepen om de theorie uit hun vakken tot leven te brengen via de cases. Er werden polls georganiseerd en opdrachten aan gekoppeld die zelfs deel uitmaakten van het examen. Dat is precies de richting die we met Effie willen uitgaan, meer bepaald jonge marketeers van bij het begin van hun carrière onderdompelen in de Effie vibe en het belang van effectiviteit laten ervaren.
Het feest achteraf was, naar mijn aanvoelen, ook geslaagd: veel volk, lekkere catering, iedereen feestelijk uitgedost... Het Effie-slotgala is het netwerkevent bij uitstek voor onze sector en ik hoop dat de aanwezigen een geslaagde avond beleefd hebben. "

Wat wil je volgend jaar nog verbeteren?
" Het wordt ongetwijfeld een uitdaging om het volgend jaar nog beter te doen, maar er liggen altijd wel mooie kansen in het verschiet. Het thema effectiviteit blijft onuitputtelijk en onze doelgroep vernieuwt zich voortdurend. We denken na over nieuwe categorieën en haalbare formules om alle cases van de finalisten voldoende zichtbaarheid te geven. We blijven vernieuwen om relevant te blijven en het hoge niveau van de cases te behouden. "
