Meet the jury: Dimitri De Lauw
De 30-koppige jury van de Effie Awards bestaat dit jaar uit maar liefst acht nieuwkomers. De volgende weken maken we nader kennis met vijf van hen, telkens aan de hand van drie eenvoudige vragen. Dimitri De Lauw, Strategic Director bij Wunderman Thompson Antwerp, bijt de spits af.
Wat vindt u ervan om in de Effie jury te zitten?
"Dat is een hele eer natuurlijk! De Effies zijn wereldwijd erkend als een van de belangrijkste prijzen in de marcomwereld. Het is echt een prestigeprijs voor een adverteerder en bureau. Het is fijn om in dat select groepje van juryleden die allemaal toppers zijn in ons vak te mogen vertoeven. Ik kijk ernaar uit om de cases vanuit verschillende invalshoeken te bespreken en bereid me voor op heel wat leeswerk en pittige discussies. Tot slot ben ik trots om Wunderman Thompson Antwerp te vertegenwoordigen op de Effie Awards. Enkele jaren geleden vroeg onze CEO Erwin Jansen me om een Effie-cultuur in ons bureau neer te zetten. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want we wonnen nu al drie jaar op rij een Effie Award en dit voor verschillende klanten (Nationale Loterij, MediaMarkt, Child Focus, nvdr.)."
Waarop zal u letten?
"Ik heb een verleden bij het marktonderzoeksbureau Kantar TNS, dus mijn stokpaardje zal zijn hoe grondig de case onderbouwd is. Daarnaast zal ik ook kijken of er een covid-19-effect speelt in de resultaten. Verder wil ik me niet laden leiden door hypes. De Effie Awards belonen ook nieuwe manieren van communicatie en innovatie. Dat is een goeie evolutie, maar ik wil daar kritisch naar blijven kijken. Ooit dienden we als bureau een case in en we kregen als reactie dat ons voorstel heel goed en degelijk onderbouwd was, maar dat we niet in aanmerking kwamen voor een Effie omdat de communicatie te traditioneel was. Dat vond ik toen geen correcte redenering."
Wat is uw ultieme tip voor de inzenders?
"Het analyseren, meten en noteren van de bewezen resultaten van de campagnes van het merk moet in de cultuur van een bureau of adverteerder zitten. Dat moet heel het jaar lang een reflex zijn en zou niet alleen mogen starten als de herinneringsmailtjes van de organisatoren komen om een case in te dienen. Kortom, het moet zowel intern als bij de klant een draagvlak hebben. Daarnaast zijn een research en een data driven aanpak zeer belangrijk. Bij Wunderman Thompson vertaalde zich dat in de Brand Asset Valuator, partnerships met Kantar en de creatie van nieuwe research tools. Het is tot slot belangrijk om een case in te schrijven die logisch is opgebouwd en aangenaam is om lezen. Het is en blijft een cijferbusiness, maar zoals altijd helpt goeie storytelling om de jury te overtuigen!"