Slotwoord van de stakeholders


Om het jaar in schoonheid af te sluiten vroegen we vier verschillende Effie-stakeholders om de Effie Awards te evalueren op verscheidene vlakken.

Wat is anno 2022 het belang van de Effies voor de marketingsector?

Net als de Meirevolutie en, alle proporties in acht genomen, met een even bepalende impact, werden de Effie Awards gelanceerd in 1968. 't Was Josephine Overeem die ze eind 1986 naar België haalde en ze met de steun van partners als de UBA en de toenmalige Stichting Marketing groot maakte. Ondertussen is ons vak diepgaand veranderd en meermaals doodverklaard, om zichzelf telkens weer opnieuw uit te vinden. Tegelijk groeiden de Effies gestaag uit tot een van de meest prestigieuze awards die er in onze sector te winnen zijn. Dat is te danken aan het sérieux waarmee de opstelling van een dossier gepaard gaat. Ook het vakmanschap van de jury speelt een rol, net zoals de mettertijd gepolijste beoordelingscriteria en de daarmee opgebouwde benchmarks. Al sinds het begin weerspiegelen de Effie-dossiers de geest van hun tijd, de staat van het vak en de evolutie van de sector. Is het dan geen tijd dat duurzaamheid en diversiteit worden toegevoegd aan de onderscheidende evaluatieparameters? Is dat geen manier om ervoor te zorgen dat de Effies hun steentje bijdragen tot de broodnodige klimaattransitie? Is dat naast het inzetten van creativiteit voor meer effectiviteit vandaag niet onze eerste prioriteit?
Griet Byl, Editor in Chief Media Marketing

Hoe kunnen de Effie Awards hun steentje bijdragen aan de toekomst van duurzame marketing?

We beleven een scharniermoment in de geschiedenis, een radicale transformatie waarin vele zekerheden wegvallen. Onzekerheid creëert angst, met een dagelijkse tsunami aan negatieve boodschappen die ons murw slaan. Gebrek aan initiatief en apathie bedreigen het welzijn van klanten, consumenten en medewerkers. Maar onzekerheid kan ook energie geven, de nieuwsgierigheid aanwakkeren en de zoektocht naar innovatie stimuleren. Onze sector mag zich niet onderwerpen aan doemdenkerij. Strategen, creatieven en marketeers hebben de kracht en de wijsheid om te blijven zoeken naar schoonheid. Dankzij onze talenten kunnen we met creativiteit en passie inzetten op verbondenheid, vernieuwing en hoop. We moeten meer dan ooit zorg dragen voor elkaar. We hebben het nodig en en we verdienen het.

Marc Frederix, Effie-voorzitter

Marc Frederix, Effie-voorzitter

Wat is de toegevoegde waarde van de Effies voor studenten?

Voor studenten van de masteropleiding Reclame en Commerciële Communicatie aan het Ihecs, die als strateeg in bureaus of bij adverteerders willen werken, zijn de Effie awards de meest inspirerende beloning. Deze prestigieuze prijs, toegekend door een al even prestigieuze jury, herinnert ons aan het belang om doelstellingen, strategie en creativiteit aan elkaar te koppelen en zo echte resultaten te behalen. Het vermogen om de relevante gegevens te identificeren om de doeltreffendheid van een campagne aan te tonen is ongetwijfeld een van de onmisbare kwaliteiten van een goede toekomstige professional. En daarvoor is Effie een educatieve goudmijn!
Sophie Pochet, Effie-jurylid en Chief Academic Officer bij Ihecs

De Effies draaien rond proven efficiency. Is dat iets waar jij je als nieuwkomer in het communicatievak mee bezig houdt?

De communicatiesector is nog heel nieuw voor mij, want ik kom uit een andere wereld. Ik heb namelijk een diploma in film, tv en video. Wat bewezen efficiëntie voor mij betekent, is dat bedrijven campagnes maken die goed doordacht zijn, en dus niet gebaseerd zijn op giswerk. Door eerst na te denken over het oogpunt van waaruit je een campagne wil lanceren, kan je het potentiële effect op de doelgroep maximaliseren. Dit is een win-winsituatie voor de klant en het bedrijf. In tegenstelling tot mijn creaties in mijn vorige opleiding, die vooral gebaseerd waren op persoonlijke gevoelens, hecht ik in deze sector veel belang aan de doeltreffendheid waarop ik mijn werk baseer.
Geoffrey Degroide, student aan de Belgian Advertising School (BAS)

[ Alle Canal berichten ]