Sponsor in de kijker:
Ewoud Van Der Heyden (BMW Group Belux) over het belang van Effie-denken

Effie Belgium leeft vanuit de gratie van sterke merken, ook op sponsorvlak. Sinds dit jaar mag het BMW Group Belux (BMW, MINI en BMW Motorrad) aan zijn select rijtje partners toevoegen. Ewoud Van Der Heyden, Marketing Director bij BMW Group Belux, geeft tekst en uitleg.

Vanwaar de keuze van BMW Group Belux om partner te worden van de Effies?

" Sinds vorig jaar maak ik deel uit van de Effie-jury en ik was positief verrast door het hechte community-effect van de Effies. Dat sterkte me in het idee om ook met BMW Group Belux aanwezig te zijn in de Effie-community, zonder nadrukkelijk naar buiten te treden met dit partnerschap. Dit zorgt ervoor dat we geloofwaardig blijven als potentiële indiener van een case in de toekomst. Als marktleider voor het vierde jaar op rij in België zien we het sponsorship van de Effie Awards ook als een belangrijke manier om iets terug te doen voor de marketingsector. Het is een kans om ons steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van jong marketingtalent. De Belgische marketingcommunity moet weten dat we als BMW Group achter een waardevol initiatief als Effie staan. "

Sponsor in de kijker: Ewoud Van Der Heyden (BMW Group Belux) over het belang van Effie-denken

Hoe vullen jullie deze sponsoring concreet in?

" Ons logo wordt zichtbaar in de Effie-communicatie en we zullen natuurlijk op het galafeest aanwezig zijn. We bekijken momenteel hoe we ons merk op een leuke en subtiele manier kunnen integreren in de prijsuitreiking. Verder is het vooral intern interessant. We moedigen ons team aan om de ingediende cases aandachtig te lezen en ervan te leren. Ik heb een vrij jong team en ik wil hen stimuleren om hun blik ook te richten op andere sectoren zoals FMCG of telecom. De bedoeling is om hen te laten zien welke marketingstrategieën worden gebruikt in andere sectoren, zodat ze deze inzichten eventueel kunnen toepassen binnen de automobielsector. Tot slot focussen we op het belang van het Effie-denken: eerst het probleem identificeren en doelen stellen, dan pas creatieve ideeën ontwikkelen en tot slot alles meten. Stap 1 is ontzettend belangrijk en wordt vaak over het hoofd gezien, terwijl het de basis is van alles. "

Wat is je belangrijkste inzicht tot nu toe als jurylid van de Effie Awards?

" Dat de lat zeer hoog ligt. Ik ben echt verrast door de kwaliteit van de cases en van de kritische ingesteldheid van vele juryleden. Ik heb op de vorige editie een lans gebroken voor een aantal cases die uiteindelijk zelfs geen Bronze hebben behaald. Ik respecteer uiteraard het democratische stemproces, maar ik vond dat er vorig jaar meer cases een Silver of Gold verdienden. Het indienen van een Effie-case is een flinke investering in tijd en energie, met uren werk aan het verzamelen en controleren van bronnen. Het risico bestaat dat te weinig winnaars selecteren mensen kan ontmoedigen om in de toekomst deel te nemen. Uiteindelijk gaat het erom een balans te vinden tussen het handhaven van hoge standaarden en het waarderen van uitzonderlijk werk. Een Effie Award winnen is een buitengewone prestatie die een blijvende impact heeft op iemands carrière, en dat mag niet onderschat worden. "

Duurzaamheid is een aandachtspunt op de Effies. Wat gebeurt er bij de BMW Group in dit domein?

" Onze visie met BMW is al twintig jaar dezelfde, namelijk het meest duurzame automerk zijn. Onze duurzaamheidsinspanningen gaan verder dan alleen het promoten van elektrische auto's. De groep staat heel ver in het gebruik van groene elektriciteit, in het beperken van de milieu-impact bij de ontginning van materialen zoals lithium en kobalt voor onze batterijen. Verder boeken we milieuwinst door te recycleren. 30% van een BMW-wagen wordt nu al gerecycleerd wat echt wel een benchmark is. In 2021 deelden we met de BMW i Vision Circular, een wagen die gemaakt was met 100% recycleerbaar materiaal, onze toekomstvisie met de markt. Het commercialiseren van een 100% recycleerbare wagen is momenteel nog niet haalbaar, maar als we naar 60% zouden kunnen gaan, zou dat al een hele prestatie zijn. Dat ambiëren we in ons merkplatform Neue Klasse, de benaming voor onze toekomstige milieuvriendelijke elektrische modellen. "

In 2021 deelden we met de BMW i Vision Circular, een wagen die gemaakt was met 100% recycleerbaar materiaal, onze toekomstvisie met de markt.

En op marketingvlak?

" De milieu-impact van media wordt steeds meer een thema en we juichen dat toe. We spraken al met Clear Channel en JCDecaux hierover wat betreft het OOH-luik. Het meten van de volledige ecologische voetafdruk van een campagne? Daar is nog wat werk aan, maar ik vind het wel belangrijk genoeg om over na te denken. We verdelen nog steeds een papieren magazine voor BMW. In samenwerking met bpost zorgden we al voor een meer milieuvriendelijke levering en in de volgende editie zal er een QR-code staan op de enveloppe met de boodschap 'Vind je het niet meer OK om dit magazine op papier te krijgen? Scan dan deze code en de volgende keer krijg je het digitaal.'. Onze productbrochures bestaan vandaag de dag enkel nog digitaal. We vinden het niet nodig om gigantische hoeveelheden papier te gebruiken voor informatie die de klant grotendeels op onze website kan vinden. En zo trachten we om in alles wat we doen geen onnodige voetafdruk te creëren, en dit zonder de klant te bruuskeren."

Jullie concurrent, D'Ieteren Group, investeerde de voorbije jaren in het uitbreiden van zijn producten- en dienstenaanbod rond nieuwe mobiliteitsvormen. Wat is jullie strategie?

" Onze missie is om de leading provider te zijn in individuele premium mobiliteit. We investeren dus niet in bussen of andere vormen van openbaar vervoer. We hebben met DriveNow (een dienst die in 2011 gelanceerd werd, maar inmiddels verkocht werd, nvdr.) jarenlang tests gedaan met car sharing, maar het bleek te moeilijk om er een duurzaam businessmodel rond te creëren. Wat we wel doen, is nadenken over hoe we kunnen voorzien in de blijvende behoefte aan individuele premium mobiliteit, op een manier waarbij mensen zich er niet schuldig over hoeven te voelen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ook de volgende generatie zich op een premium en zo efficiënt mogelijke manier kan verplaatsen van punt A naar B, en dit zonder een grote impact op de planeet te hebben. "

Welke mogelijke gevolgen hebben de Amerikaanse importheffingen op jullie business?

" De impact van Amerikaanse importheffingen en handelsmaatregelen is aanzienlijk voor de BMW Group. We hebben op groepsniveau al een daling van 1 miljard euro op onze winst aangekondigd als gevolg van de huidige maatregelen, en dat is exclusief de mogelijke impact van toekomstige importtarieven. Deze komen bovenop de heffingen vanuit China naar de Europese Unie voor de elektrische Mini-modellen die in China gefabriceerd worden. Gelukkig beschikt BMW over een wereldwijd productienetwerk met fabrieken in de VS, Europa en China. Deze flexibiliteit stelt het bedrijf in staat om lokaal te produceren voor lokale markten, wat helpt om de impact van importtarieven te beperken. Alle modellen overal produceren is echter niet de meest efficiënte manier van werken, aangezien gespecialiseerde fabrieken doorgaans beter presteren op het vlak van kosten en productiecapaciteit. We staan er wel beter voor dan sommige concurrenten. Een van de andere grote premiumspelers heeft bijvoorbeeld geen fabriek in de Verenigde Staten… Het staat vast dat er in deze tarievenslag alleen maar verliezers zullen zijn, want we gaan minder efficiënt produceren. De importtarieven kunnen niet anders dan doorgerekend worden aan de klant, dus dat zal inflatie veroorzaken. "

Zullen jullie hierop inspelen via reclamecampagnes of andere marketinginitiatieven?

" Politiek in marketing is een gevaarlijk en moeilijk thema. Onze doelstelling is ervoor zorgen dat de consument zich hier niet druk over hoeft te maken. Op korte termijn moeten we de kosten van de importtarieven opvangen en op langere termijn de productie zoveel mogelijk afstemmen op de noden van de markt. Het is niet ondenkbaar om op termijn meer wagens voor Europa ook in Europa te gaan produceren. "

Alle juryleden kan je vinden via deze link

[ Alle Canal berichten ]