Effie online coachingsessie:
een evaluatie van de coaches
Effie Belgium lanceerde op 17 april een online coachingsessie. Via deze service, die vorig jaar voor het eerst werd georganiseerd, wil Effie deelnemende adverteerders en bureaus nog beter begeleiden bij het indienen van hun dossier. Dit door ze de mogelijkheid te bieden om vragen te stellen aan ervaren alumni-juryleden. Bij wijze van evaluatie van deze tweede editie blikken we terug op het online event met twee deelnemende coaches, Els Raemdonck (freelance brand strategist) en Sylvie Irzi (Telenet).
Wat is de doelstelling van deze online coachingsessie?
Els Raemdonck: Een Effie case schrijven is een metier. Dat weet ik wel na jaren Effie-ervaring. Ik denk echter dat er nog vele bureaus en adverteerders zijn die niet precies weten waar de Effie-jury vooral op focust bij het beoordelen van de cases. Deze one-to-one coaching kan dus helpen om te wijzen op eventuele lacunes in een case of om uit te leggen welke zaken nog beter moeten worden uitgewerkt. Anderzijds kan een coach de deelnemer motiveren door te zeggen dat zijn case Effie-materiaal is! Deze online coachingsessie is voor mij vooral een soort moment om af te checken. De essentie ervan is om je kansen op een Effie te verhogen.
Sylvie Irzi: De coachingsessie is een nieuw en tof initiatief dat nog te onbekend is bij bureaus en adverteerders. Door eraan deel te nemen kan je leren van mensen die stuk voor stuk nauw betrokken zijn (geweest) bij de Effies, als jurylid en/of als adverteerder. Dankzij de coaching zullen ze meer kans maken op een Effie. We kunnen beginnersfouten of denkfouten uit cases halen. Deelnemers zullen ook beter beseffen hoe de juryleden de cases beoordelen. Je maakt immers meer kans op een Effie als je weet op welke elementen of parameters de jury focust, als je weet welke elementen je in de verf moet zetten. De lat ligt hoog bij de Effies. En er is een olympisch minimum. Wel, wij kunnen uitleggen wat dat minimum is! Bijgevolg zullen bureaus en adverteerders hun campagnes ook anders voeren. Innovatie en creativiteit zijn cruciaal bij een campagne, maar heeft die campagne ook voor een stijging van de business gezorgd… Verder kijken we ook of ze gezorgd hebben voor goed cijfermateriaal en nauwkeurige metingen en rapporten. We vragen of ze de strategie samengevat hebben vooraleer ze overgaan tot de tactische uitvoering van hun campagne. Zeker voor nieuwe deelnemers zijn dat interessante inzichten.
Er waren slechts zes deelnemers. Het initiatief blijkt onvoldoende gekend in het wereldje. Waaraan ligt dat?
Els: Ik help af en toe bureaus met het schrijven van cases en sommige bureaus waren niet op de hoogte. Dat vertelden ze me na de coachingsessie. En dat vonden ze jammer. Ik denk dat we inspanningen moeten leveren om dit initiatief te communiceren aan een bredere groep en niet alleen via de klassieke Effie-database. Daarnaast vermoed ik dat het net iets te vroeg valt. Bureaus zitten nog niet in Effie-modus. Maar ik besef dat dit niet anders kan, wegens de deadline voor het aanmelden van een case kort daarna. Misschien zouden we een tweede coachingsessie kunnen organiseren, later op het jaar?
Sylvie: Allicht moeten we het format veranderen. Ik denk aan een soort van fysieke speed dating waarbij potentiƫle deelnemers al hun vragen aan de verschillende coaches kunnen stellen, per blok van tien minuten. Dat is veel interactiever dan het huidige online format. Deelnemers kunnen dan ook hun vragen aan meerdere coaches kunnen stellen. Ik vind het format nu iets te oppervlakkig, ook al waren er goeie discussies. Op het vlak van communicatie zou ik meer inzetten op de nieuwsbrieven van MM of PUB. Met een mailing of de nieuwsbrief ga je alleen maar de mensen benaderen die al in de Effie-database zitten. Dat is te beperkt.
Moet het gratis blijven?
Els: Er is no such thing as a free lunch… Niets in het reclamewereldje dat kwalitatief is, is gratis. Iets gratis wordt niet zo goed gepercipieerd, lijkt het wel. Misschien moeten we het dan maar betalend maken om het initiatief op te waarderen. Lydia Desloover (de afscheidnemende directeur, nvdr.) was wel te vinden voor dit idee, mits dit bedrag dan als korting kon worden ingeboekt bij een eventuele inschrijving van de deelnemer.
Sylvie: Dat zorgt dan weer voor meer administratie en werkdruk bij adverteerders en bureaus en dat is niet iets waar ze zitten op te wachten. Als het live zou zijn, zou je eventueel iets kunnen vragen voor de catering, maar ik zou het niet doen vanuit de gedachte dat het nu minder kwalitatief zou gepercipieerd worden. Het merk Effie staat voor kwaliteit en het is de meest waardevolle award die je kunt winnen. De brand equity van de Effie is zeer hoog.
Els: Dat klopt, maar dit coachinginitiatief staat nog niet op dat niveau.
Wat was jullie persoonlijke motivatie om er tijd in te investeren als coach?
Sylvie: Mijn voornaamste motivatie is ervaring. Ik heb vier jaar als jurylid en vicepresident mijn steentje bijgedragen aan de Effie-organisatie. Ik begrijp hoe een jurering gebeurt en ik begrijp welke cases kans maken om te winnen na een nominatie. Verder is effectiviteit een van mijn stokpaardjes. Creativiteit en communicatie maken deel uit van een case, maar als het geen stuiver opbrengt, is je campagne niet veel waard. De link tussen communicatie en businessimpact gaat van alle awardshows in ons vak het verst bij de Effies. Verder wil ik als digital expert graag de vele beschikbare measurement tools met de markt delen. Ons beroep is soms ingewikkeld, maar zulke tools kunnen het werk verlichten en campagnes beter maken.
Els: Ik ben een grote Effie-fan en wil mijn expertise delen met deelnemers. Het draagt bij aan de essentie van mijn job, namelijk communicatie doen werken. Een Effie case is het kroonjuweel op het werk tussen de bureaus en de adverteerder. Anderzijds is het schrijven van een case een interessante oefening, zelfs al win je geen award. Het is leerrijk om het hele verhaal van A tot Z nog eens uit te spitten en erover te discussiƫren. Aldus wordt de band met de adverteerder sterker.