Meet the (new) jury: Kristel Vanderlinden
De 2022 Effie-jury bestaat zoals elk jaar uit heel wat nieuwkomers. Deze editie maken twaalf marketingspecialisten hun vuurdoop. We stellen enkele onder hen de komende maanden kort voor. Kristel Vanderlinden, Head of Innovation & Intelligence bij &KOO, is het eerst aan de beurt.
Blij om voor de eerste keer deel uit te maken van de jury?
"Zeker en vast. Als ik naar de juryleden kijk, zie ik een amalgaam van mensen uit verschillende disciplines met uiteenlopende marketingexpertises. Net deze mengelmoes van kennis is volgens mij belangrijk bij de jurering van de Effie cases. Campagnes die creatief en strategisch een snaar hebben geraakt, ontdekken en in de bloemetjes zetten, daar kijk ik enorm naar uit. Net zoals naar de ongetwijfeld vele passionele discussies met de andere juryleden. Vandaag is ons marketingvak zo veel rijker geworden. Niet alleen door de enorme technologische vooruitgang, maar vooral door de ecologische, maatschappelijk en culturele shifts die we meemaken. Merken worden gedreven door communities en menselijk gedrag, en producten krijgen meer status dan merken door de sociale kanalen. We leven in een aspirationele economie waar waarde voor een product en/of merk anders wordt beleefd dan pakweg tien jaar geleden. Status kent een heel andere definitie en is niet (enkel) meer gerelateerd aan een dure prijs. Status is ontkoppeld van geld en veel meer gelieerd aan nieuwe vormen van waarde zoals duurzaamheid, welzijn, gerecycleerde materialen, inclusiviteit. De Effies omarmen net die campagnes die het verschil hebben gemaakt voor een merk en voor de consument. Als strateeg, gespecialiseerd in vooruitzichten en toekomstscenario's, ben ik benieuwd hoe de campagnes die we mogen jureren, bijdragen aan deze aspirationele economie en een betere wereld. Maar ook wil ik weten hoe deze merken de interesse van de huidige doelgroepen hebben kunnen wekken, of hoe ze hen hebben kunnen laten uitgroeien tot trouwe consumenten."
Wat is jouw ervaring als niet-jurylid met Effie?
"Ik heb heel wat jaren ervaring in nationale en internationale reclamebureaus. Het winnen van een award was voor ons als strategen altijd een erkenning dat we de juiste keuzes hadden gemaakt, creatief en inhoudelijk. Dat we mensen hadden kunnen boeien en onze klanten groei konden bezorgen. Een Effie is zowat de moeder van alle effectiviteitsprijzen. Zo een award winnen, daar deed je het toch voor, zeker in mijn vakgebied."
Waarom zou je mensen aanporren om deel te nemen aan de 2022-editie?
"Ik denk dat elke marketeer, strateeg, communicatie- en mediaspecialist altijd mag uitpakken om succesvolle en zelfs minder succesvolle cases te tonen. Hoe meer kennis er wordt gedeeld, hoe beter we allemaal ons vak kunnen uitoefenen. Het krijgen van erkenning voor de hardnekkigheid, voor de zoektocht naar de beste insights, voor het inzetten van de juiste creativiteit en een nauwkeurige mediamix om aldus effectieve campagnes neer te zetten, is meer dan welkom. Als die campagnes dan ook nog eens stevig weerklank vinden bij de eindklant is zo een onderscheiding echt wel de kers op de taart. Die erkenning verdient iedereen die met passie het marketingvak omarmt, toch?"