Nieuw in de Effie-jury:
Camille Audet & Ellen Vermeulen
Onze partnerorganisaties vaardigden weer heel wat nieuwe marcomspecialisten voor onze Effie-jury af. UBA zorgt voor maar liefst zeven nieuwe juryleden. We stellen twee van hen kort voor via onze bekende vragen. Maak kennis met Camille Audet (Axa) en Ellen Vermeulen (Alpro-Danone).
Waarom wil je in de jury zetelen?
Deel uitmaken van de Effie-jury is een ongelooflijke kans voor professionals uit de marketing- en communicatiesector. Ik verheug me om het werk van andere Belgische merken en agencies te ontdekken, analyseren en waarderen. Ik vind het ook interessant om deze diverse groep experts te vervoegen. Het is een verrijkende ervaring waarbij heel wat marketingtopics op het menu staan, met een focus op creativiteit, efficiëntie, samenwerking en teamwork. Allemaal zaken die tot succesvolle campagnes leiden.
Camille Audet, Chief Customer & Data Officer Axa Belgium
Toen ik gevraagd werd voor de Effie-jury, was ik aangenaam verrast. Het grootste deel van mijn loopbaan ben ik voornamelijk op global en Europees niveau actief geweest, maar ik ben altijd met veel liefde en nieuwsgierigheid de Belgische merken en campagnes blijven volgen. Ik heb dan ook meteen toegezegd. Talent is er genoeg in België. Ik wil graag bijdragen aan de bekroning van het werk van deze marketeers en, wie weet, dat werk ook internationaal in de verf zetten. Ik kijk er ook naar uit om me te verdiepen in de verschillende cases die elk hun eigen invalshoeken, challenges en keuzes zullen hebben. Tot slot ben ik zeer benieuwd naar de gesprekken met de andere juryleden.
Ellen Vermeulen, Global Marketing Director Innovation & Portfolio Plant-based EDP Danone-Alpro
Welk magazine, website, newsletter, boek of influencer inspireert je in jouw beroep?
'De man die bomen plantte', een roman van Jean Giono. Door het verhaal van deze herder te lezen, werd ik me bewust van het belang van individuele toewijding aan een doel of bedrijf om gemeenschappelijke en positieve doelen te bereiken. Het boek laat ook de langetermijnimpact zien van kleine acties die over een langere periode herhaald worden. Dat inspireert me in het voeren van duurzame marketingstrategieën. Het is een authentieke en oprechte benadering die veel voor me betekent in de huidige context.
Camille Audet, Chief Customer & Data Officer Axa Belgium
Wanneer ik op een merk en doelgroep werk, focus ik me vooral op de psyche van de mens. Zo tracht ik de onderliggende drijfveren te begrijpen en in de leefwereld van de doelgroep te duiken. Daarom grijp ik graag terug naar bronnen en studies uit de psychologische en sociologische wetenschappen. Verder heb ik als werkende mama nood aan beknopte en mooi vormgegeven informatiebronnen. Ik merk dat ik vaak inspiratie en inzichten krijg via WEF, Ted, The Economist, Harvard Business Review and studies, Trendhunter, Time, Business Insider, enz. Verder luister ik vaak naar podcasts in de auto of tijdens het werken in de tuin.
Ellen Vermeulen, Global Marketing Director Innovation & Portfolio Plant-based EDP Danone-Alpro
Van welke winnende Effie-case van de voorbije jaren was je onder de indruk?
Echt iets van ons van Côte d'Or en Havas uit 2021. Deze campagne, die een emotionele band met de Belgen creëerde, is een voorbeeld van merkopbouw in een zeer competitieve en internationale sector. Het merk focust op momenten, verbondenheid en engagement om aldus een sterk en duidelijk merkimago te ontwikkelen. De campagne is ook een toonbeeld van een geslaagde herpositionering.
Camille Audet, Chief Customer & Data Officer Axa Belgium
The road to sustained success van Special Olympics Belgium en LDV United uit 2021. Het streeft een maatschappelijk doel na in plaats van louter een commercieel. Elke campagne die niet (enkel) een commercieel business target heeft, maar ook een bredere maatschappelijke missie zoals sustainability, inclusie, fundamentele maatschappelijke veranderingen, enz. is extra uitdagend. Het is niet evident om dat in een campagne toe te passen en om te zetten in een duidelijk actieplan. 'The road to sustained success' was ook een langetermijncampagne en geen one-shot. Het had een duidelijk actieplan, heldere KPI's en doelen en dit voor meerdere jaren. Dat toonde de vastberadenheid en het voorbereidingswerk van deze campagne. Tot slot had de campagne impact. Ze toonde onze 'special athletes' en mensen met een beperking in een breder kader. Die shift naar inclusie is vandaag zeer zichtbaar in de marketingwereld.
Ellen Vermeulen, Global Marketing Director Innovation & Portfolio Plant-based EDP Danone-Alpro
Als je een adverteerder/bureau zou mogen aanraden om een dossier in te sturen dit jaar, welke campagne zou dat dan zijn?
Ik raad merken aan om eens te kijken wat er mogelijk is met hun merk op het vlak van Brand Integration. De integratie van merken en hun positionering in content in de vorm van een serie lijkt me een interessante uitdaging om aan te gaan. We gaan immers van productintegratie naar merkintegratie. Aldus kan je een diepere band met je merk creëren, dit door het te verankeren in het dagelijkse leven. Met Axa zijn we daar inmiddels mee gestart. We integreren onze slogan 'Know You Can' in series als 'Onder Vuur' of programma's als 'Expeditie Groenland'.
Camille Audet, Chief Customer & Data Officer Axa Belgium
Ik hoop op een jaar met veel maatschappelijk relevante campagnes. En ik doe een oproep aan minder bekende merken met kleinere budgetten om een Effie case in te dienen.
Ellen Vermeulen, Global Marketing Director Innovation & Portfolio Plant-based EDP Danone-Alpro