The road to sustained successGold EffieGrand Sustained Success Effie Mention of Excellence in Touchpoint Special Olympics Belgium - LDV United Maatschappelijke impact |
Registreer om deze Effie case te bekijken
The road to sustained successGold EffieGrand Sustained Success Effie Mention of Excellence in Touchpoint Special Olympics Belgium - LDV United Maatschappelijke impact |
Hoe kan je iedereen doen inzien dat de meest gediscrimineerde groep mensen een maatschappelijke opportuniteit is?
|
1. MARKTSITUATIERuim 1 miljoen Belgen hebben een familielid met een verstandelijke beperking. Dat zijn 165.000 mensen die dagelijks zelf kampen met obstakels en moeilijke hordes. Niet zozeer door hun verstandelijke beperking, wel door sociale uitsluiting. Onderzoek wijst uit dat sport de sociale inclusie van mensen met een verstandelijke beperking sterk bevordert1. Special Olympics Belgium (SOB) is een kleine organisatie. Inclusief sporten zelf grootschalig aanbieden, is onhaalbaar. Hiervoor rekent SOB op de reguliere sportclubs. Jarenlang was de gemiddelde special atletenaangroei een magere 2%. In 2016 stelde het nieuwe SOB-management een ambitieus doel: 60% groei op 5 jaar of van 12.500 naar 20.000 sporters in 2020. Wil je meer spelers laten sporten? Dan heb je meer clubs nodig waar ze welkom zijn. Dat was de focus van Dare To Play - 2016 (Trap 1). Deze campagne leverde veel extra clubs en spelers op. Daarmee steeg de nood aan sponsoring. De campagne Dare To Sponsor - 2018 (Trap 2) zorgde voor die financiële support. Beide campagnes creëerden genoeg extra capaciteit om extra special atleten te werven via de Virtual Games - 2020 (Trap 3), de afsluiter van de drietrapsstrategie. De grootste challenge van deze overkoepelende sustained success case? Het taboe en de vooroordelen over mensen met een verstandelijke beperking wegwerken bij verschillende grote doelgroepen: bij amateursporters (om samen te sporten), bij clubs (om hun deuren te openen) en bij potentiële sponsors (voor financiële support). 1. 'De korte en lange termijn effecten van beweeginterventies bij verstandelijk gehandicapten: literatuuroverzicht', Mooijman, 2012; Gehandicaptensport Nederland. |
2. Doelstellingen
|
3. StrategieDaag de sterksten uit en je wordt zelf sterkerClubleden, clubbestuur, sportfans, sponsors,… zijn brede doelgroepen met elk een eigen rol en verhouding tegenover de sportwereld. Niemand is echt gemotiveerd om mensen met een verstandelijke beperking te contacteren. Maar één ding hebben ze wél gemeen: hun passie voor sport is een universele sportemotie die mensen verbindt. Communicatie-aanpak
|
4. ResultatenDuizenden extra special atleten (+60% groei) spelen vandaag mee in clubs: Special Olympics Belgium werd zo een gamechanger in de Belgische sportwereld.
Voor Dare To Play (ROCI 1/4,1) en de Virtual Games (ROCI 1/3,1) stond sponsoring niet centraal, wel moest de campagne zichzelf terugbetalen wat ruimschoots gehaald werd (doelstelling ROCI 1/1). Voor Dare To Sponsor (Trap 2) draaide alles rond sponsoring. Met € 80.000 investering halen we € 1.626.000 op: 60,3% boven de doelstelling. Deze ROCI van 1/20,3 ligt ver boven de internationale fundraising efficiency benchmarks . Anders gezegd: elke geïnvesteerde euro genereert € 20,3 voor de atleten. Als ROCI kan dat tellen. Onze special atleten zaten er dus niet ver naast toen ze in de Dare To Sponsor-spot trots claimden: 'Kijk wij. Wij zijn goud waard.' |
CLIENT |
|
Zehra Sayin studeerde International Marketing en begon haar carrière als Business Developer voor Xerox. Drie jaar later startte ze bij van het International Polar Foundation als MARCOM & Fundraising Director. In 2014 werd ze gevraagd om MARCOM & Sponsoring Director voor de Europese Spelen van de Special Olympics te worden. In augustus van 2015 werd ze gepromoveerd tot haar huidige rol als CEO van Special Olympics Belgium. Ook is ze voorzitster van een organisatie die gespecialiseerd is in de productie van reportages en redactionele projecten, vice-voorzitster van de Urban youth Games, lid van de Raad van Bestuur van BOZAR, en is ze betrokken bij de opbouw van een weeshuis in Afrika. |
|
AGENCY |
|
Tomas heeft een Master in Handelswetenschappen (EHSAL) en ook in Internationale Relaties (KULeuven). Hij leidt het strategische team van LDV United sinds 2016. Voordien deed hij dit al bij Ogilvy Brussels. |