Achter de schermen van de Effie-jury


Na afloop van de Effie-jurydag peilden we naar de ervaringen van twee adverteerders: Mira De Maeyer, CMO, VP Marketing & Digital Europe bij Perrigo en Voorzitter van UBA, én Mieke Debeerst, Chief Customer Experience & Marketing Communications Officer bij Belfius. De ene is Effie-juryvoorzitter, ondervoorzitter en jurylid geweest en zet haar schouders nu onder een nieuw alumniconcept binnen Effie; de tweede debuteerde dit jaar in de jury van de belangrijkste competitie voor adverteerders.

Mira, wat mis je het meest aan de Effie-jury?

" Op de Effie Awards kom je in aanraking met de crème de la crème van marketing en communicatie. Ik heb vele jaren de Effie-jury van dichtbij kunnen volgen en ik mis toch wel de dynamiek van deze community. Ik herinner me vooral de jurydagen. Die waren best wel vermoeiend, maar ook leuk. Het mooie aan lid te zijn van de jury is dat je blootgesteld wordt aan veel cases. Daardoor krijg je inzichten over de uitdagingen in andere sectoren. Zetelen in een Effie-jury is dus zeer leerrijk, maar ook goed voor je netwerk. Het creëert een band met je vakgenoten. "

Een blik achter de schermen van de Effie-jury

Mieke, je zat voor het eerst in de jury.
Wat is je eerste indruk?

" Ik ben zeer enthousiast over de manier waarop de Effie-jury voorbereid is en geleid werd ter plaatse. Een jury van 30 mensen, die allemaal hun eigen mening hebben en hun zegje willen doen, in goede banen leiden, je moet het toch maar doen! De voorzitter liet niet iedereen constant praten; enkel de mensen die een welbepaalde case grondig gelezen hadden vooraf (elk jurylid krijgt vooraf vijftien cases toegewezen, nvdr.) kwamen aan het woord. Daarnaast vond ik het idee waarbij een jurylid kritiek geeft op een case en twee anderen de case verdedigen zeer geslaagd."

Mieke, is er iets dat je geleerd hebt om mee te nemen in de eigen werking met je marketingteam?

" Het viel me op dat de kwaliteit van de ingediende dossiers van een hoog niveau was. Dat motiveert me om de lat even hoog te leggen voor de cases die we bij Belfius schrijven, zowel voor intern gebruik als – occasioneler – voor competities. Bij het lezen en beoordelen van de cases raakte ik vooral geïnspireerd en soms gecharmeerd door de goeie mix tussen merkopbouw en het behalen van tastbare kortetermijnresultaten. "

Zien we je volgend jaar terug in de Effie-jury, Mieke?

" Ik krijg regelmatig de vraag om in jury's te zitten of deel te nemen aan competities, maar ik beperk dit enigszins om een goed evenwicht tussen mijn professionele leven en mijn privéleven te kunnen behouden. Marketer of the Year en Effie zijn de uitzonderingen op die regel, omdat ze me nauw aan het hart liggen. Daar wil ik graag tijd in investeren. Ik kijk ernaar uit om volgend jaar weer in de Effie-jury te zetelen. "

Mira, binnen Effie is er nu ook een plan om een alumniconcept te lanceren.
Kan je ons hierover iets meer vertellen?

" Ik geloof dat iedereen wel akkoord is met de idee dat de Effie-jury elk jaar moet opgefrist worden om aldus de kans te geven aan nieuwkomers. Ik vind het belangrijk dat een jury een goed evenwicht heeft met zowel nieuwe mensen als vaste waarden. Anderzijds vinden veel juryleden het jammer dat ze na die drie jaren afscheid moeten nemen van de interne keuken van de Effies. Daarom hebben we de regel om maximum drie opeenvolgende jaren in de jury te zetelen ingevoerd en daarom lanceren we nu ook een alumniconcept binnen Effie. Het is een nieuw concept en het uitgangspunt is om al de professionals die een toegevoegde waarde hebben en die deel uitmaken van de Effie-familie ook te blijven betrekken. De komende maanden gaan we bekijken hoe we dat gaan invullen. "

[ Alle Canal berichten ]