Effie-reglementswijziging: periode voor gebruik cijfermateriaal in de cases verlengd


Belangrijk nieuwtje voor deelnemers aan de volgende Effie Awards. Op de volgende editie zullen deelnemers cijfermateriaal van het eerste kwartaal van 2023 mogen gebruiken in hun case. Effie-ondervoorzitter Petra De Roos geeft tekst en uitleg.

Waarom deze reglementswijziging en wat houdt ze precies in?

" We kregen deze editie opvallend veel mails van bureaus en adverteerders die vroegen of ze cijfermateriaal van begin dit jaar mochten toevoegen aan hun case. Daarnaast hebben we ook gemerkt dat er in de geregistreerde cases cijfers van dit jaar zijn meegenomen waar we als jury geen rekening mee mochten houden. Het Effie-reglement is namelijk duidelijk: er mag enkel cijfermateriaal tot het einde van het jaar gebruikt worden. We begrepen die vragen wel. Het indienen van de cases, de jurering en de prijsuitreiking viel tot enkele jaren geleden vroeger in het jaar. De deadline voor wat betreft het cijfermateriaal dat je mag gebruiken, is echter nooit aangepast. Vandaar dat we beslist hebben om daar vanaf nu verandering in te brengen. Voor de volgende Effie Awards zullen deelnemers ook rekening mogen houden met cijfermateriaal uit het eerste kwartaal van het jaar waarin ze indienen, in dit geval het eerste kwartaal van 2023. Dat is een nieuwigheid die we nu al willen aankondigen. We weten immers dat sommige Effie-deelnemers nu al nadenken over het indienen van cases voor de volgende editie. Sommige adverteerders in de autosector zullen wellicht ook tevreden zijn met deze aanpassing, want dan kan het Autosalon-effect bijvoorbeeld nog meegenomen worden in de case. We denken dat deze beslissing voor best wel wat adverteerders relevant zal zijn. "

Effie-reglementswijziging: periode voor gebruik cijfermateriaal in de cases verlengd

Zal deze aanpassing leiden tot meer deelnemers?

" Dat zou kunnen, maar in principe kan dit maar een eenmalig effect zijn. Ik weet wel dat het reglement, dat onverbiddelijk is, mensen heeft tegengehouden om een case in te dienen voor de huidige editie. Dat is natuurlijk jammer, maar dit voorjaar een aanpassing doorvoeren leek ons niet eerlijk tegenover de bureaus en adverteerders die wel het reglement hadden gevolgd. "

Heeft deze reglementswijziging ook te maken met het feit dat er minder langetermijncases worden gevoerd?

" Een paar jaar geleden hebben we de categorieën veranderd om ook de kans te geven aan kortetermijncampagnes om een Effie te winnen. Die hebben intussen hun weg gevonden in de Effie Awards. Het klopt dat er best wel wat kortermijncampagnes dit jaar in de finale geraakten, maar op het einde van de rit wordt een Effie case niet beoordeeld op de categorie, maar wel op de case en de resultaten. Als jury moeten we niet naar de categorie kijken om een prijs te kunnen uitdelen. De categorie is enkel een gids voor hoe we naar de case kijken. Er zijn echter zeker nog langetermijncampagnes en ik hoop dat we ze op de volgende editie massaal kunnen verwelkomen. "

Na de jurydag benadrukte je als Effie-ondervoorzitter hoe belangrijk is om de uitslag confidentieel te houden.

" Dat is iets dat me na aan het hart ligt. De vreugde en het plezier dat je kan voelen als je out of the blue op de prijsuitreiking ontdekt wat je gewonnen hebt, is zoveel waard. Dat soort geluk mogen we mensen niet ontzeggen. Dat zou egoïstisch zijn. Ik vind dit echt een goed argument om onze lippen stijf op elkaar te houden tot het galadiner op 6 oktober."

[ Alle Canal berichten ]