Special Mention of Excellence in Touchpoint Strategy: Volvo
Effie Belgium gaf op voorspraak van de UMA-juryleden de Special Mention of Excellence in Touchpoint Strategy aan 'The Street is our showroom'. De case van Volvo in samenwerking met FamousGrey en Mindshare Belgium was eveneens een van de drie gouden Effies.
In 2021 was de autoverkoop er slecht aan toe in ons land. Het aantal verkochte auto's was nog nooit zo laag geweest en de Brussels Motor Show werd op de koop toe geannuleerd wegens de covidpandemie. Volvo besliste om slimmer te communiceren dan de concurrenten in plaats van meer.
Uit onderzoek bleek dat België, na thuisland Zweden, het hoogste aantal Volvo-wagens telt op zijn wegen. FamousGrey en Mindshare Belgium dokterden een campagne uit met street fotografie van de vier bekendste Volvo-modellen. Het beeldmateriaal werd de basis voor een nationale multimediacampagne met een zeer brede reach.
De campagne The Street is our showroom kreeg kort daarna een vervolg met de Volvo Street Configurator, een app waarin een foto moest geüpload worden. Het betrof een tool die de exacte configuratie van elk model van de Zweedse autoconstructeur op straat kon herkennen. Zo werd zelfs de kleinste Volvo een showmodel in een echte urban showroom en onderdeel van de customer journey en de aankoopervaring van een Volvo-wagen. Met andere woorden, de straat werd een krachtig touchpoint in de geïntegreerde mediastrategie. Het resultaat was een aantrekkelijker merkimago, een hoger aantal configuraties via de app, hogere digitale leads en uiteindelijk een significant hoger aantal sales.
"Deze case toont een weloverwogen media-aanpak waarbij het krachtige creatieve idee volledig tot zijn recht komt", stelt Els Thielemans, CEO van EssenceMediacom Belgium. "Het concept 'The street is our showroom' werd heel slim vertaald naar een mediastrategie met veel aanwezigheid 'in the street' en in verschillende fases met verschillende doelen per fase."
Thielemans vermeldt nog hoe Volvo op een succesvolle manier affichage met geogelokaliseerde advertenties inzet, met een extra call to action naar de Street Configurator. "Dankzij verschillende influencers en een uitgebreide inzet van digitale kanalen, is dit een mooi voorbeeld van een geïntegreerde crossmediale campagne. Ze hebben een breed bereik gecreëerd en tegelijkertijd de leads efficiënt opgevolgd. Hun strategie om een 'sense of urgency' te creëren door de boodschap op verschillende kanalen te blijven herhalen werpt zijn vruchten af. Volvo's touchpoint strategie is een perfect voorbeeld van hoe je een meer directe klantenrelatie opbouwt door persoonlijke en soepele ervaringen."