Effie Awards 2023: negentien prijzen waaronder drie Gold
Brussel, 6 oktober 2023 - De 2023-editie van de Effie Awards kende gisteren haar ontknoping. De organisatoren reikten drie Gold, zeven Silver en negen Bronze uit. Daarnaast werden de negen overige finalisten in de bloemetjes gezet.
Effie Belgium maakte gisteren na het traditionele Effie Effectiveness Forum het verdict bekend van de 2023-editie van de Effie Awards. Tijdens het galadiner in de Event Lounge in Brussel kregen negentien deelnemende adverteerders en hun bureaus een prestigieuze Effie Award uitgereikt voor hun uitzonderlijke resultaten wat betreft proven efficiency. Drie deelnemers (Volvo, Quick en Delhaize) kregen een Gold; zeven een Silver en negen een Bronze. De negen overige finalisten kregen felicitaties van de jury.
Aude Mayence, Effie-juryvoorzitster en VP Marketing & Digital bij Delhaize: "Ik ben onder de indruk van dit palmares, met maar liefst 28 shortlists waaronder negentien awards. De jury had bij elke case voldoende stof om over te debatteren en daarnaast werden de juryleden ook geïnspireerd door elk van de finalisten. De winnaars hebben stuk voor stuk geïnvesteerd in creativiteit om zo waarde te creëren op basis van sterke insights die pasten bij hun doelgroepen. Volvo is het perfecte voorbeeld daarvan, met zijn geniale idee om de Belgische straten tot showrooms en de auto's tot media touchpoints te transformeren. Het is een opmerkelijke combinatie van disruptieve creativiteit en nieuwe technologieën die bijgedragen heeft tot de omzet van het merk. De tweede gouden case van Quick herinnerde ons dan weer aan de belangrijke rol die marketing kan spelen in het beschermen van de historische merken uit ons land. Mijn persoonlijke favoriet uit het palmares is de case van Spa, die groei en duurzaamheid op ingenieuze wijze combineerde. Ik wil graag een oproep doen aan marketeers en bureaus om duurzaamheid meer op de marketingagenda te zetten, ook al blijft het onderwerp complex. Tot slot wil ik alle juryleden (UBA, ACC, UMA, BAM en de academische instellingen) bedanken voor hun betrokkenheid en tomeloze inzet!"
Effie Belgium mag alvast terugblikken op een geslaagde 2023-editie. In totaal werden er 46 cases ingediend. Daarvan werden er 38 cases goedgekeurd. Na een eerste selectie kwamen nog 32 cases in aanmerking voor een beoordeling door de Effie-jury op de jurydag. Die laatste selecteerde uiteindelijk 28 finalisten.
Hieronder vind je de volledige erelijst:
Prijs | Merk | Campagne | Bureau |
Gold Effie | Delhaize | Little Lions | TBWA + MindShare & BrandBloxx |
Gold Effie | Volvo | The street is our showroom | FamousGrey + FamousGrey Relations& Mindshare |
Gold Effie | Quick | Het onbreekbare belgische merk. Tegen alle verwachtingen in. | Happiness Brussels |
Silver Effie | Decathlon | Decathlon wordt nolhtaceD | Bonka Circus + Influo, BePublic |
Silver Effie | Helan Onafhankelijk Ziekenfonds | Helemaal welzijn | FamousGrey + Mindshare |
Silver Effie | Kruidvat | Hoe een Nederlands promokanon de Belgische harten won | DDB Brussels + DDB Amsterdam, Eigen Fabrikaat, UM & Mindshare |
Silver Effie | Mobile Vikings | Mobile Vikings knalt het volledige internet door de Belgische markt | at-thetable + Maxus |
Silver Effie | Spa Reine | 5L Eco Pack | Happiness Brussels + Space |
Silver Effie | VDAB | Blind gesprongen | BBDO Belgium + Geronimo |
Silver Effie | Zalando | Van functionele, internationale convenience player tot hét Belgische vertrekpunt voor fashion | mortierbrigade + Wavemaker, Oona & UPR |
Bronze Effie | Pauwel Kwak | Ontdek de smaak van verbeelding | EPOCH Bristol & BBDO Belgium + Sonhouse, Publicis, K-Creation & Production & draftLine |
Bronze Effie | AXA Verzekeringen | Know you can | Publicis Groupe + Wavemaker |
Bronze Effie | bpost | Waiting is a thing of the past - Introducing new parcel receiving habits | Wunderman Thompson |
Bronze Effie | Cristal Xtra | Innoveren voor extra smaaksensatie in pils | WeWantMore & Wunderman Thompson + Dentsu Media |
Bronze Effie | Ethias | The impact of human connections | Springbok + Space |
Bronze Effie | Subito | A little snack of happiness | BBDO Belgium |
Bronze Effie | Libelle | Zij aan zij | LDV United |
Bronze Effie | Telenet | Nee Rudy, deze promo is niet voor u | TBWA + PHD |
Bronze Effie | Toyota | Hoe Toyota uitzonderlijk presteerde in een dalende en complexe markt | BBDO Belgium |
Finalist | ALDI België | ALDI, altijd slim | Serviceplan Belgium + Boa & Publicis |
Finalist | Brocom | Even checken met mijn verzekeringsmakelaar | AddRetail + Wavemaker |
Finalist | Dash | Elke graad telt | Publicis + Superkraft, Ketchum; NoPanic, Communisis |
Finalist | EG | Urilys - A caring partner to all women at any time | Dallas + Initiative |
Finalist | HUSK | Reduce the ride | Happiness Brussels |
Finalist | IKEA Belgium | I love you BUT... | Ogilvy Social Lab & Mindshare + Oona |
Finalist | Lidl | Bespaar niet op kwaliteit Enkel op prijs |
BBDO Belgium + Zigt |
Finalist | MIVB | Hoe MIVB Gen Z in beweging kreeg | mortierbrigade + Universal Media |
Finalist | musemPASSmusées | De Nationale Expo realiseert dromen… en lead generation | publiq + VAR, Rossel, Beodesign & Lucy |
Verder werden er nog drie 'Mention in Excellence' uitgereikt op deze 2023-editie. De case The Street is our Showroom van Volvo Belux in samenwerking met FamousGrey Relations en Mindshare kreeg naast een Gold de Mention in Excellence in Touchpoints. De Mention in Excellence Strategy ging dan weer naar The Unbreakable Belgian Brand Against All Odds, de case van Quick (Burger Brands Belgium) die eveneens een Gold won. De allereerste Mention in Excellence Sustainability tot slot ging naar Decathlon en zijn bureaus Bonka Circus, Influo en BePublic voor hun case Decathlon wordt nolhtaceD, die eveneens een Silver won.
De organisatoren zijn alvast verheugd met de evolutie van de Effie Awards: "De Effie community blijft groeien", aldus Lydia Desloover. "Dat uit zich niet alleen in een voortdurende stijging van het aantal ingediende cases en het aantal finalisten, maar ook in het aantal aanvragen voor een zitje in de vermaarde Effie-jury. Aangezien elk jurylid maximum drie jaar mag zetelen in de jury, komen er elk jaar enkele plaatsen vrij. Topmarketeers die interesse hebben om de Effie-jury te vervoegen, mogen dus hun kans wagen. De selectie gebeurt door onze partners UBA, BAM, UMA en ACC."
Voor meer info, contacteer
Lydia Desloover -
Director Effie Belgium
Tel.: 0475 96 14 72
E-mail: lydia.desloover@effiebelgium.be