1. Marktsituatie
De Belgische biermarkt bestaat uit voornamelijk twee categorieën: pils en speciaal bieren. Pils vertegenwoordigt 66% marktaandeel en wordt voornamelijk gedomineerd door lokale merken zoals Jupiler, Cristal, etc. De categorie van de speciaal bieren bestaat uit twee segmenten: blond (19,6%) en donker (4,3%). Beide gekenmerkt door een verscheidenheid aan bierstijlen en merken zoals Duvel, Omer,…
Kwak werd voor het eerst gebrouwen in de jaren 1980 in de Bosteels brouwerij in Buggenhout en maakt sinds 2016 deel uit AB InBev. Als amber bier maakt Kwak deel uit van het amber sub segment van de donkere bieren. Vanaf het begin was een van de belangrijkste elementen die Kwak onderscheidde het unieke glas. Het glas, geïnspireerd op het verhaal van Pauwel Kwak, een 19e-eeuwse uitvinder die een speciaal koetsiersglas ontwierp, werd snel een synoniem voor het bier en hielp het bekendheid verwerven. Dit droeg bij tot een indrukwekkende merkbekendheid van 82,5% in 2021.
Er was echter een merkbare kloof tussen deze enorme merkbekendheid en werkelijke consumptie. Deze kloof was het resultaat van veranderende consumentenvoorkeuren en een trend naar premiumisering, waarbij consumenten steeds meer op zoek gingen betere kwaliteit. Dit stimuleerde de populariteit van de speciaal bieren, met name het blonde segment en diens subsegment van sterke blonde bieren. Terwijl het blonde segment floreerde, kende het donkere segment van Kwak helaas een scherpe terugval. Dit leidde tot historisch lage consumptiecijfers (1,1%) en een verlies aan relevantie in thuismarkt België.
Daarnaast evolueerde ook het concurrentielandschap van de Belgische biermarkt. In de afgelopen jaren is de categorie van speciaal bieren steeds meer verzadigd geraakt, wat heeft geleid tot overvolle schappen en verbijsterde consumenten. Drie belangrijke trends hebben hiertoe bijgedragen. Ten eerste zorgden nieuwere speciaal bieren en opkomende spelers voor innovatie door in te spelen op de smaak en veranderende voorkeuren van een jongere consumentenbasis. Ten tweede investeerden gevestigde waarden aanzienlijk in innovaties om gelijke tred te houden met deze challengers. Ten derde hebben relatief nieuwe categorieën zoals het sub segment van sterke fruitbieren marktaandeel gewonnen.
Deze zeer competitieve marktsituatie in combinatie met de kloof tussen merkbekendheid en consumptie en de veranderende voorkeuren van de consument vormde een ernstige bedreiging voor het merk. Dit maakte de uitdaging om Kwak nieuw leven in te blazen en aantrekkelijk te maken voor een nieuwe generatie consumenten nog groter.
|