Mobile Vikings - Mobile Vikings knalt het volledige internet door de Belgische markt | Effie case 2022

Bekijk deze Effie-case

Sommige onderdelen van onze site zijn afgeschermd. Gelieve uw gegevens éénmalig in te vullen voor ongelimiteerde toegang tot ons archief met Effie-cases van meer dan 25 jaar.

Aanspreking  
Voornaam *
Naam *
Bedrijf *
E-mailadres *
 
  * Verplicht in te vullen


Mobile Vikings - Mobile Vikings knalt het volledige internet door de Belgische markt

Mobile Vikings knalt het volledige internet door de Belgische markt

Silver Effie

Mobile Vikings - at-thetable
+ Maxus

Gedragscampagne - Lang

Registreer om deze Effie case te bekijken

Mobile Vikings - Mobile Vikings knalt het volledige internet door de Belgische markt

Mobile Vikings knalt het volledige internet door de Belgische markt

Silver Effie

Mobile Vikings - at-thetable
+ Maxus

Gedragscampagne - Lang

1. Marktsituatie

Als aanbieder van een enkelvoudig product van mobiele telefonie (= 1P) maakte Mobile Vikings slechts aanspraak op 36% van de totale Belgische telecommarkt.

De beperkingen van dit territorium werden nog eens versterkt door een vastgeketende markt: 54% in Wallonië en 58% in Vlaanderen van de huishoudens bundelden immers al hun telecomproducten exclusief in één pakket bij één en dezelfde aanbieder 1.

Het challenger-merk besloot om haar aanbod uit te breiden met explosief 'vast thuisinternet', en mikte erop om 2022 als het kantelpunt voor 'cord-cutting' in te zetten.

1. Bron: Telecom Universe Residential, Profacts 2022.

2. DOELSTELLINGEN

communicatiedoelstelling

Awareness opbouwen voor het cord-cutting internetaanbod van Mobile Vikings in België

  • KPI 1.A: campagneboodschap begrepen door 7 op 10 respondenten 2.

Perceptiedoelstelling

Consideratie voor het vaste thuisinternet van Mobile Vikings verhogen bij de doelgroep van 'cord-maybes' (cf. infra)

  • KPI 2.A: verdubbeling van de overweging om over te stappen door 'cord-maybes' van 16% naar 32%
  • KPI 2.B: groei van de algemene consideratie voor vast internet van Mobile Vikings naar 20% 3.

Businessdoelstelling

6.500 Belgische huishoudens overtuigen om te cord-cutten via Mobile Vikings, binnen de eerste 6 maanden na lancering

3. Strategie

Gekeken naar de mogelijke drijfveren om te cord-cutten bij cord-maybes (i.e.: een afgebakende groep kijkers die 'overwegen' om hun huidige kijkgedrag aan te passen, en al meer via streaming dan lineair consumeren), gold de verwachting van extreem veel data dus, aan extreme snelheid en extreem lage prijs als voornaamste tirgger - oftewel een "bigger bang for the buck". Een militair inzicht dat uitmondde in de campagne-propositie: "KNAL HET VOLLEDIGE INTERNET DOOR UW KOT". Een boodschap die enerzijds de garantie moest uitstralen dat het product grenzeloos én snel was, en anderzijds dat het om internet in huis ging.

4. Resultaten

COMMUNICATIEDOELSTELLING

Awareness opbouwen voor het cord-cutting internet van Mobile Vikings in België

  • KPI 1.A.: campagneboodschap begrepen door 7 op de 10 - 74% van de Belgen aan dat het duidelijk was dat 'Mobile Vikings nu ook vast internet in huis aanbiedt'.
    75% van de Vlamingen ging akkoord dat 'de campagne duidelijk vermeldt dat je met vast internet van Mobile Vikings geen tv-abonnement nodig hebt' 2

PERCEPTIEDOELSTELLING

Consideratie voor vast internet van Mobile Vikings verhogen

  • KPI 2.A.: verdubbeling van de consideratie bij 'cord-maybes'
    Daar waar 16% van de cord-maybes voorafgaand aan de campagne openstond voor de stap naar Mobile Vikings, steeg deze na de lancering van de campagne 4x zo hoog tot 67%.
  • KPI 2.B.: groei van de algemene consideratie voor vast internet van Mobile Vikings naar 20%
    6 maanden na lancering bevond de algemene consideratie voor vast internet van Mobile Vikings zich explosief genoeg al op hetzelfde niveau als die voor mobiele telefonie (= 38%).

BUSINESSDOELSTELLING

De eerste 6 maanden na lancering 6.500 Belgische huishoudens overtuigen om te cord-cutten via Mobile Vikings.

Maandelijks aantal netto aansluitingen voor vast internet van Mobile Vikings - BRON: interne data

Maandelijks aantal netto aansluitingen voor vast internet van Mobile Vikings - BRON: interne data

Na 6 maanden slaagde de campagne erin om 16.340 huishoudens te doen cord-cutten en de switch naar vast internet van Mobile Vikings te maken. Een resultaat dat 2,5x hoger was dan voorzien en neerkwam op het vooropgestelde target van 3 jaar.

2. Bron: Post test, Insites, Q4 2022.

CLIENT
Mobile Vikings
Maarten Raes

Mobile Vikings - Maarten Raes Maarten begon zijn carrière bij Nielsen, waar hij zijn passie voor marketing analytics ontdekte. Vervolgens trad hij in dienst bij Bacardi-Martini, waar hij 8 jaar zou blijven, in de aanloop naar de rol van Marketing Director Whisky Noord-Europa binnen de groep.
In 2017 trad Maarten in dienst bij Mobile Vikings als Sales & Marcoms Lead, waarmee hij de gevestigde ordes en conventies binnen de telecomindustrie uitdaagt.

AGENCY
at-thetable
Jorian Vanvossel

at-thetable - Jorian Vanvossel Na zijn opeenvolgende rechten- en communicatiestudies begon Jorian zijn carrière als academisch onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel. Vervolgens verdiende hij zijn strategische strepen aan de bureauzijde bij These Days Y&R, DDB en Publicis Groupe Benelux. Door regelmatig aan de klantzijde te hebben gewerkt - onder andere bij Telenet en BNP Paribas Fortis - begrijpt Jorian heel goed hoe marketingafdelingen werken en denken. Een unieke kennis die hij nu toepast als Strategisch Directeur voor de klanten van at-thetable.