3. Strategie
Onze doelgroep heeft het door de aanhoudende inflatie en prijsstijgingen moeilijk om rond te komen. Het 'gewone leven' komt in gevaar, dus de consument past zich aan:
- men shopt, op zoek naar lagere prijzen en promo's4
- ruim 6 op 10 consumenten denken er aan om huismerken te kopen, en 4 op 10 gaat bij goedkopere winkels zijn inkopen doen. Een trend waarop Lidl, meer dan de concurrentie, wil inspelen5
Lidl wil zijn doelgroep actief helpen de energie en vitaliteit te vinden om niet alleen de eindjes aan elkaar te knopen, maar breder: zijn goede leven te behouden, weerstand en veerkracht op te bouwen.
De boodschap die we onze doelgroep willen meegeven: we ondersteunen je dankzij onze huismerken, zodat je je normale leven kan behouden. De werktitel die we tijdens de strategische oefening hanteerden was: 'Don't change your lifestyle. Change your supermarket.'
Lidl kan deze belofte realiseren met zijn huismerken assortiment. De historische sterkte van Lidl is een breed aanbod aan eigen merken, die heelwat goedkoper zijn dan de A-merken. Lidl heeft 25 jaar ervaring met het verhogen van de kwaliteit van zijn huismerken, in nauwe samenwerking met zijn leveranciers.
Deze uitzonderlijke prijs-kwaliteit verhouding is een sterk wapen om de veerkracht van de doelgroep te stimuleren. Ze zorgt ervoor dat ze hun leven niet moeten veranderen, minder aangenaam maken.
4. Bron: Recession Intelligence - BBDO Belgium & BBDO Knows research 2022.
5. Bron: Recession Intelligence - BBDO Belgium & BBDO Knows research 2022.
|