1. Marktsituatie
EG is het grootste farmaceutisch bedrijf in de Belgische apotheken en bereikt dagelijks talrijke huishoudens in België, waarbij ze hun doel 'Caring for people's health as a trusted partner' vervullen. Naast de generieke business ontwikkelt en distribueert EG sinds 2007 Consumer Care merken: voedingssupplementen, medische hulpmiddelen en geneesmiddelen. EG streeft er op die manier naar consumenten te empoweren om hun eigen gezondheid in handen te nemen.
EG zag dan ook de kans om een impact te maken binnen de markt van blaasontstekingen. Urineweginfecties zijn één van de meest voorkomende en lastigste gezondheidsproblemen waarmee bijna 1 op 2 vrouwen minstens één keer in haar leven te maken heeft.
De OTC-markt voor 'Urinary conditions' is gebaseerd op natuurlijke ingrediënten en heeft als doel blaasontstekingen te voorkomen en te elimineren zonder het gebruik van antibiotica die resistentie en bijwerkingen kunnen veroorzaken. Deze natuurlijke alternatieven zijn zonder voorschrift verkrijgbaar in de apotheek (OTC = Over The Counter), wat zorgt voor een groter gemak voor patiënten. Deze markt wordt historisch gedomineerd door een duidelijke marktleider met meer dan 50% marktaandeel. Nieuwe lanceringen hebben nooit meer dan 11% marktaandeel behaald.
De markt is verdeeld in twee segmenten: de preventie en behandeling van blaasontstekingen. Vele spelers kozen ervoor om zich enkel in het behandelingssegment te positioneren, waardoor het potentieel in preventie onbenut bleef. Hierdoor ontstond er een behoefte aan een innovatiever, sterker en completer merk dat zich in beide marktsegmenten bevindt.
Tenslotte is de tone-of-voice in deze categorie praktisch hetzelfde onder de verschillende concurrenten. Ze leggen de nadruk op symptomen zoals een branderig gevoel op zeer metaforische manieren, zonder een emotionele connectie met de verspreide doelgroep te maken.
Lancering van Urilys
EG wilde de markt voor 'Urinary conditions' betreden met een krachtige oplossing in beide segmenten om de marktleider uit te dagen. Zo werd het Urilys-merk geboren met een tweeledig productaanbod: Urilys-Comfort (voedingssupplement - chronisch gebruik voor terugkerende blaasontstekingen) en Urilys-Forte (medisch hulpmiddel - acuut gebruik om blaasontstekingen te behandelen). In 2022 lanceerde EG Urilys samen met een sterke lanceringscampagne.
|