Terwijl de rest van de pakjesmarkt blijft concurreren om de snelste en goedkoopste thuisbezorgoptie te zijn, hebben we consumenten uitgedaagd om op een andere manier pakjes te gaan ontvangen. Duidelijke keuzes in productontwikkeling, een radicale strategische aanpak en gedetailleerde touchpointplanning hebben geleid tot een ware verschuiving in consumentengedrag. We herpositioneerden afhaalpunten als de handigste optie, omdat ze zijn afgestemd op het dynamische leven van onze consumenten. Het resultaat? Er ontstond een nieuwe mentaliteit en gewoonte, met een win-winsituatie voor bpost en zijn ontvangers.
1. Marktsituatie
2020, het jaar dat de wereld thuis opgesloten zat. Dat huisarrest heeft geleid tot een enorme groei in e-commerce wereldwijd en tot een grote toename in thuisleveringen. Gelukkig waren die lockdowns niet voor altijd, maar daardoor nam die toename in volume af in het jaar 2022. Dit kwam door de losser wordende social distancing, het heropenen van fysieke winkels, stijgende kosten en de shift van materiële uitgaven naar ervaringsuitgaven. Bovendien weerhielden globale gebeurtenissen zoals de oorlog in Oekraine, vooruitzichten van inflatie en economische recessie mensen verder tegen om te spenderen zoals voordien. Al die elementen leidden na de initiële groeispurt weer tot een afname van 4% in de markt voor 'last mile deliveries' in 2022 vergeleken met 20211. Er zit echter een knoop in dit verhaal: Hoewel die markt dan wel afneemt, bleven consumenten wel nog met dezelfde hoge verwachtingen zitten omtrent thuisleveringen.
Iedereen2 wil zijn pakje thuisgeleverd en liever gisteren dan morgen.Bpost is altijd dé vertrouwde partner van de Belg geweest, maar de concurrentie wordt de laatste jaren enkel groter en dat betekent dat bpost moest evolueren om bovenop te blijven. Bovendien worden consumenten veeleisender en minder tolerant en spelers pasten zich hierop aan door o.a. hun eigen logistiek netwerk te gaan gebruiken. De delivery-markt werd zo concurrentiëler dan ooit en dus moest bpost op zoek naar nieuwe manier om de liefde van de consument te winnen.
1. Bron: Effigy Consulting, market analysis 2022.
2. Bron: Online shopper survey - 76% of people still prefer at-home delivery, Why5, 2021.
|