4. Resultaten
De campagne had een sterk effect op de Share of Search en we stegen tot een SOS van 79% in juli 2022. Concreet zijn dat 62.613 zoekopdrachten boven de doelstelling.
Scherpe toename in Share of Search
![VDAB - Scherpe toename in Share of Search](/gifs/cases/2023-vdab-fig01-nl.gif)
Bron: Share of Search analyse obv Google Keyword Tool historical data (2020-2022).
Door de jobbereiktest in het programma te integreren en hierop in te haken met onze digitale campagne, zagen we een zeer sterke stijging in het aantal ingevulde jobbereiktesten op vdab.be, tot 25.672 testen tijdens de campagneperiode. Dat is een stijging van +66% - ver boven de doelstelling van +30%.
Resultaat ingevulde jobbereik testen
![VDAB - Resultaat ingevulde jobbereik testen](/gifs/cases/2023-vdab-fig02-nl.gif)
Bron: Google Analytics,VDAB 2022.
Dankzij de campagne rond Blind Gesprongen en de digitale activaties stegen de bezoekers op knelpuntberoepen met +71% en de conversies (logins) met +91% (beiden ver boven de doelstelling van +30%).
Resultaat bezoekers knelpuntberoepen
![VDAB - Resultaat bezoekers knelpuntberoepen](/gifs/cases/2023-vdab-fig03-nl.gif)
Resultaat conversies (logins) knelpuntberoepen
![VDAB - Resultaat bezoekers knelpuntberoepen](/gifs/cases/2023-vdab-fig04-nl.gif)
Bron: Google Analytics,VDAB 2022.
Met onze aanpak kwamen we duidelijk op de radar van veel meer Vlamingen dan voorzien. Én behaalden we de beste resultaten op het vlak van bekendheid en overweging sinds het begin van de brand tracker-metingen (April 2019):
- Toename spontane bekendheid +7%
- Toename overweging VDAB voor opleidingen +8%.
Resultaat spontane bekendheid VDAB
![VDAB - Resultaat spontane bekendheid VDAB](/gifs/cases/2023-vdab-fig05-nl.gif)
Resultaat overweging VDAB voor opleiding
![VDAB - Resultaat overweging VDAB voor opleiding](/gifs/cases/2023-vdab-fig06-nl.gif)
Bron: iVox: meting september 2021 vóór de campagne - meting juni 2022 onmiddellijk na 'Blind Gesprongen'.
Als overall resultaat focussen we op het enorme hefboomeffect dat we met onze aanpak teweegbrachten. We bereikten met een beperkt budget veel meer mensen op een veel geloofwaardigere en indringendere manier dan wanneer we datzelfde budget in een klassieke mediacampagne geïnvesteerd hadden. Het publieke discours over VDAB veranderde van een instantie voor werklozen naar een merk dat diensten en tools biedt die élke Vlaming kan gebruiken in zijn loopbaan.
Het is dan ook geen verrassing dat VDAB meteen intekende voor een tweede seizoen van Blind Gesprongen, dat in het voorjaar van 2024 on air gaat.
|