1. Marktsituatie
Een economisch moeilijk klimaat voor de verzekeringssector
De economische situatie is bijzonder ongunstig geweest voor de sector. Amper hersteld van de gezondheidscrisis, de overstromingsramp van 2021, had de oorlog tegen Oekraïne dramatische gevolgen voor de energiekosten (+57,9%), gevolgd door een algemene stijging van de prijzen… Met een recordinflatie van 10,3%1, is de koopkracht de nr. 1 bezorgdheid van de Belgen.
Slechte tijden voor belangrijke sectoren in de verzekeringen
Sectoren die een directe impact hebben op verzekeringen worden niet gespaard. Voor onroerend goed wordt een stijging van 8,2% van de prijs, een stijging van de rentetarieven en een daling van -2,00%2 waargenomen. Voor de automobielsector is er een daling van de inschrijvingen van nieuwe auto's met ongeveer -4,4%3. Om nog maar te zwijgen van de problemen die verband houden met pensioenen en belastingherzieningen, de zeer lage rentetarieven en de onstabiele financiële markten.
Concurrentie verscherpt door grote spelers en nieuwe spelers
In de verzekeringssector is de concurrentie qua distributiemethode divers en zeer competitief. Exclusieve netwerken van agenten en bankverzekeraars bevestigen hun positie terwijl directe kanalen (online verkoop + geïntegreerde verzekeringen) zich vermenigvuldigen.
Makelaardij, een kanaal onder druk
Het risico voor makelaars is dat hun marktaandeel in de loop van de tijd wordt afgeknabbeld…
Voor mensen die geen beroep doen op een makelaar, is het bovendien niet altijd gemakkelijk om het verschil te maken tussen een makelaar, een verzekeringsagent of een bankverzekeraar. Hun rol lijkt op elkaar, hoewel de makelaar bekend staat om het aanbieden van producten en diensten van verschillende bedrijfsmerken.
Onder jongeren die de toekomst van de markt vertegenwoordigen, zien we dat deze generatie zich minder spontaan tot een makelaar wendt voor hun verzekeringen4 (32% voor de 25-34-jarigen tegenover 49% voor degenen ouder dan 35). Het is ook het minst overwogen distributiekanaal. Jongeren neigen er eerder naar om zich in de eerste plaats rechtstreeks te richten tot een verzekeringsmaatschappij (71%), internet (49%) of een bank (47%).
Bovendien heeft de recordinflatie een directe implicatie op de keuze van de distributiemethode van de verzekering. Een van de belangrijkste redenen om geen beroep te doen op een makelaar is de perceptie dat het duurder is. Met de economische crisis is deze reden verdubbeld5 (40,5% vs. 20,00% in 2021) en is het verreweg de grootste reden geworden.
1. Bron: fgov.be
2. Bron: notaris.be Barometer van het vastgoed
3. Bron: Febiac
4. Bron: 2020-2022 Brocom Brand Eval | 25-64 | n = 700
5. Bron: 2021-2022 Brand Eval - Wavemaker
|