4. Resultaten
Businessdoelstelling
Een stijging in standaardabonnementen met 2%
We stelden een ambitieuze KPI op van een stijging met 2% in standaardabonnementen bovenop de stijging die we in 2020 tijdens corona al realiseerden. Nog straffer dan onze doelstelling stegen we met 3%. Van index 107,9 in 2020 naar index 110,9 in 2022.
Marketingdoelstelling
Een stijging in bereik bij de Nederlandstalige vrouwen 35+ van 2%
De Nederlandstalige weekbladen daalden op de doelgroep 16+ van 69,11% naar een bereik van 63,3%. Ook voor onze markt en doelgroep Nederlandstalige vrouwen 35+ daalde de markt verder.
In die dalende markt hadden wij de ambitieuze doelstelling om ons bereik te doen stijgen met 2%. We overschreden die KPI met een stijging van 3,1% (van 23% in 2020 naar 26,1% in 2022).
Perceptiedoelstellingen
- TOM van 24% naar 27% bij vrouwen
Onze KPI voor de 1-meting was een score van 27%. Het finale resultaat van de 1-meting is 28%. Goed voor een stijging van 4% ten opzichte van de 0-meting.
- Spontane naamsbekendheid van 60% naar 70% bij vrouwen
Onze KPI voor de 1-meting was 70%. Het uiteindelijke resultaat is een score van 69%. Goed voor een significante stijging van 9% ten opzichte van de 0-meting.
- Differentiatie doen stijgen van 33% naar 40%
Een van onze grootste ambities was om ten opzichte van 2020 te stijgen op de parameter onderscheidendheid van het BAV Onderzoek van Kantar tot 40%, een stijging van 7%. Dat hebben we ruimschoots behaald met een differentiatie van maar liefst 55,5% bij de vrouwen, goed voor een stijging van 22,5%.
ROCI
Voor het berekenen van de ROCI van de campagne focussen we op de groei van standaardabonnementen. Het aantal standaardabonnementen groeide van index 107,9 in 2020 naar index 110,9 tov 2019, een stijging van 3% op de standaard-abonnementen gerekend aan de eenheidsprijs is dus goed voor een meeromzet van bijna € 430.000.
Het opgefriste merk zorgde ook voor een boost aan inkomsten van brand & line extensions. Zo waren die in 2022 € 427.000 hoger dan in 2020. Gezien we enkel ruilmedia gebruikten, kunnen we deze opbrengst afzetten tegen de OOP-kost van de campagne.
|