26 awards waaronder Golds voor Foodbag & Mobile Vikings
Brussel, 6 oktober 2023 - De 2023-editie van de Effie Awards kende gisteren haar ontknoping. De organisatoren reikten drie Gold, zeven Silver en negen Bronze uit. Daarnaast werden de negen overige finalisten in de bloemetjes gezet.
Dit jaar noteerde de organisatie 46 volledig ingediende cases. De 40-koppige jury onder leiding van Aude Mayence selecteerde vervolgens 35 cases als finalist en uiteindelijk 26 winnaars. Die werden gisteren tijdens het galadiner in de Proximus Lounge in Evere in het bijzijn van ruim 400 marketeers bekendgemaakt.

Hieronder vind je de volledige erelijst:
| Prijs | Merk | Campagne | Bureau |
| Gold Effie | Foodbag | Opscheppen met Foodbag | Joe Public & Springbok Belgium |
| Gold Effie | Mobile Vikings | Play it smart | at the table + Essence Mediacom |
| Silver Effie | Recupel | Doetanie, doetanu | mortierbrigade |
| Silver Effie | MyFamily | Emily van MyFamily | Joe Public & Springbok Belgium |
| Silver Effie | Magnesium EG OPTI | From Generic to Genuine: Building Meaning for Magnesium EG OPTI | Berlin + Semetis & Initiative |
| Silver Effie | Delhaize | Everybody votes for Belhaize | TBWA\Belgium + Mindshare & Profacts |
| Silver Effie | Win for Life | Back to Repeat: From brand truth to brand growth - with a parrot in the lead Win for life | BBDO |
| Silver Effie | Bolero | Investing starts with Bolero | BBDO + Mindshare |
| Silver Effie | Spa | Beter drinken. Beter leven. | Happiness + Space |
| Silver Effie | Knack | Durf Twijfelen | Mutant |
| Silver Effie | Walibi Belgium | IBILAW24 | Hungry Minds + Dentsu |
| Silver Effie | ING | Wachten loont: hoe ING van geduld een winnende strategie maakte | TBWA\Belgium + Initiative |
| Silver Effie | Albert Heijn | Brood voor iederen | Happiness + Mindshare, Raygun & Bliss |
| Silver Effie | Quick | De Belicatesse | Happiness + Mindshare, Bliss, Foodphoto,Raygun & Beyond |
| Silver Effie | Defensie | Uncensored | The Other Agency + Biggie |
| Bronze Effie | Telenet | Check&Smile: from crisis to confidence |
TBWA\Belgium + WhyFive, Wavemaker, Ad Some Noise & Boutik |
| Bronze Effie | Hulplijn 1712 | The countdown calendar | Publicis Groupe Belgium |
| Bronze Effie | De Warmste Week | Samen vlammen tegen eenzaamheid | Mutant |
| Bronze Effie | Argenta | We don't do this, we do this | LDV United + Mediaplus |
| Bronze Effie | HIPRO | Feed your progress | Boondoggle & Havas + Essence Mediacom |
| Bronze Effie | STIB-MIVB | STIB Employer Value Proposition | Fantastic + UM |
| Bronze Effie | Base | Shifting BASE from a mobile-only to a full telco proposition by giving clients what they really need | TBWA\Belgium + Wavemaker & WHY5 |
| Bronze Effie | Belorta | Heerlijk van hier | Cartel Agency + PHD |
| Bronze Effie | E5 |
From Aged to Ageless | Amphion + Zigt |
| Bronze Effie | Polestar | Consistent in a changing market. We Adapted to Grow. Stayed Consistent to Win | Bubka + Essence Mediacom |
| Bronze Effie | Carrefour | Scanmania : the digital shortcut to loyalty | Publicis Groupe Belgium & Mutant + Havas Media & SoBuzy |
| Finalist | Immoscoop | Immoscoopman | AKQA Brussels |
| Finalist | BYD | Branding for Performance | Egghunter |
| Finalist | LU | From legendary past, to a performant house of icons | Publicis Groupe Belgium |
| Finalist | Dagelijkse kost | Dagelijkse kost serves up impact: more relevance, a younger fanbase, a richer offer for advertisers - and more revenue | VAR + VRT Creative, Hotel Bonka & Picky |
| Finalist | Automatus | 8 595 589 Oefeningen | - |
| Finalist | Europabank | Ga van ja, majaa naar ja! | June 20 + Zigt |
| Finalist | Scooore | Trust the process | AdSomeNoise |
| Finalist | STIB-MIVB | Your card is your ticket | mortierbrigade + UM |
| Finalist | ALDI België | KNALDI, de promoties van ALDI knallen op de radio | Serviceplan + TBR, Sonhouse, Publicis, Wavemaker & Boa |
De eerste Gold ging naar de case 'Opscheppen met Foodbag' in de categorie 'Merkimago campagne'. Foodbag is een premium maaltijdbox met een sterke focus op lokale producten en Belgische recepten. Het Belgische bedrijf slaagde er niet alleen in om zijn ambitieuze groeiplannen rond omzet, aantal nieuwe klanten en websitebezoekers ruimschoots te overtreffen, maar deed dat ook met een slimme en creatieve campagne en dito (media)strategie, dit in samenwerking met de bureaus Joe Public en Springbok Belgium. Met een campagne rond het thema 'opscheppen' stimuleerde Foodblag zijn klanten op een bescheiden en humoristische manier om over het merk te praten. De jury was vooral onder de indruk van de strategische aanpak gebaseerd op 'humblebragging' om lokaal en Belgisch geproduceerde ingrediënten in de kijker te zetten. Het merk kon zo aansluiting vinden bij de Belgische cultuur, waarbij identiteit werd gecombineerd met de typische Belgische bescheidenheid.

De tweede Gold ging naar een telcospeler, meer bepaald naar Mobile Vikings. Het merk won, in samenwerking met zijn bureaus at the table en EssenceMediacom, met zijn case 'Hoe Mobile Vikings de markt te slim af was' en dit in de categorie 'Sustained Success'. In een verzadigde markt positioneerde Mobile Vikings zich in het middensegment als een 'value for money' aanbieder. Van een jonge, rebelse challenger groeide het zo uit tot een volwassen en betrouwbare marktleider binnen dit segment. Het koos meer bepaald voor de doelgroep van de 'cord-cutters' die bewust kabeltelevisie inruilen voor digitaal entertainment. Mobile Vikings wist zich met een helder en consistent merkplatform te positioneren als hét merk voor deze doelgroep, waardoor het zijn groeikansen versterkte. Niet door op de prijs te spelen, maar door een positionering die perfect aansluit bij de levensstijl van deze doelgroep. Het groeide in minder dan vier jaar van 300.000 naar 500.000 actieve klanten, zonder ooit de prijs te verlagen en met een hogere opbrengst per klant.

De Silver awards gingen naar Win for Life, Bolero, Spa, Knack, Walibi, ING, Albert Heijn, Quick en Defensie. De Bronze awards waren voor Telenet, Hulplijn 1712, De Warmste Week, Argenta, HIPRO, STIB-MIVB, Base, BelOrta, E5, Polestar en Carrefour.
De jury reikte overigens ook twee Special Mentions uit in de categorieën 'Strategic Shift' en 'Touchpoint Plan'. Die gingen respectievelijk naar Knack en Walibi De Special Mention 'Sustainability Strategies' werd, net als vorig jaar, niet toegekend. Net zoals er geen Grand Effie werd toegekend. In de tabel hieronder vindt u een gedetailleerd overzicht van alle winnaars.
Caroline Vervaeke, Directeur Effie Belgium: "2025 was een vruchtbaar jaar. Niet alleen waren er veel cases, ze waren ook bijzonder sterk. Bovendien mochten we ook een tiental nieuwe adverteerders en agentschappen ontvangen die nooit eerder deelnamen en nu toch met awards naar huis gingen. De Effie vibe zo breed mogelijk verspreiden, ook bij de jonge marketeers en marketing studenten, is een continue opdracht van Effie."
Voor meer info en interview kan u terecht bij :
Caroline Vervaeke
Director Effie Belgium
Tel.: 0475 / 96 16 96
E-mail: caroline.vervaeke@effiebelgium.be
