Effie Gold Award voor
Special Olympics en Telenet

Effie Awards Belgium reikt 14 awards uit

Brussel, 25 september 2019 – Op de ceremonie van de prestigieuze Effie Awards - die dit jaar hun 30ste verjaardag vierden - vielen 14 cases in de prijzen. Daaronder maar liefst 4 Silver (voor Delhaize, De Standaard, Jupiler en Ketnet). Twee cases kregen een Gold: Special Olympics en Telenet.

De Effie Awards bekronen elk jaar de meest succesvolle marketing- en communicatiecampagnes op het vlak van impact en effectiviteit. Dit jaar kende de Effie-jury een Gold, Silver of Bronze award toe aan 14 van de ingeschreven cases tijdens een feesteditie. De Effie Awards blazen immers 30 kaarsjes uit.

"De oogst van dit jaar is opnieuw zeer rijk", verklaart Mira De Maeyer, General Manager van Perrigo Belgium en Juryvoorzitter van de Effie Awards. "Niet alleen slagen heel wat cases erin de impact van de communicatie-investeringen te bewijzen, dit jaar vielen een aantal cases extra op. De vier Silver Effie Awards hebben elk op hun manier een beweging in gang gezet in de maatschappij. Geweldig om te merken dat marketingcommunicatie hiertoe kan dienen! De twee Gold Awards zijn dan weer bekroningen voor uitstekende cases van adverteerders die we al eerder op het Effie-podium zagen. Een Effie Award geeft duidelijk zin in meer."

Award Campagne Adverteerder Bureau
Gold Dare to Sponsor Special Olympics Belgium LDV United
Gold The Good Flow Telenet TBWA + PHD
Silver STIP IT - Move tegen pesten Ketnet Ketnet + FamousGrey
Silver Effie A new era of retail Delhaize TBWA
Silver We Are Belgium AB Inbev The Communication Company
Silver Curieuzeneuzen Vlaanderen De Standaard Bonka Circus
Bronze Betaalbare geneesmiddelen in het huis en hart van elke Belg EG Dentsu Consulting
Bronze Make room for Ikea DDB
Bronze Vloggers vs Sigaretten Kom op tegen Kanker FamousGrey
Bronze Woohoo! launch Nationale Loterij Wunderman Thompson
Bronze How a sh*t campaign launched bpost bank's personal loans bpost bank DDB
Bronze Why pay more? Scarlet BBDO Belgium
Bronze Better than you think ALDI België The Backroom + BLUE449
Bronze Jupiler 0,0% - De herlancering van een dode categorie AB Inbev Isobar

Daarnaast werden zes Mentions of Excellence in Media Use uitgereikt, zes van de winnende cases die naast hun Effie Award ook een bijzondere touchpointstrategie hadden. De uitgekiende mix van verschillende kanalen en het optimale gebruik ervan droeg bij deze cases sterk bij aan de doeltreffendheid ervan.

Jury uitgebreid

Om het grote aantal ingezonden cases te beoordelen werd de jury uitgebreid tot 30 leden, iets wat door de Juryvoorzitter als zeer positief werd ervaren. "Meer juryleden zorgde voor meer diversiteit en meer diepgang. Je voelde heel veel engagement en dynamiek bij de jury, die een mix was tussen nieuwkomers en ervaren Effie-juryleden. De discussies waren geanimeerd, maar ook zeer constructief en telkens respectvol."

TBWA Effie Beast

Ter gelegenheid van de 30ste verjaardag werd ook een bureau in de bloemetjes gezet. TBWA werd verkozen tot Effie Beast, een prijs voor de hoeveelheid en de kwaliteit van de ingezonden cases gedurende de afgelopen 30 jaar en de continuïteit daarin. Ook het uitdragen van de Effie Awards-vibe en het doorgeven van de kennis hierover viel de jury (bestaande uit Marc Frederix, Lydia Desloover, Josephine Overeem en Fred Bouchar) op.

Effie Effectiveness Forum

Voor de prijsuitreikeing, dit jaar in Bozar, organiseerde Effie Belgium haar 'Effie Effectiveness Forum' waarop alle finalisten hun case voorstelden aan collega's en andere professionals uit de marketing- en communicatiewereld. Nieuw dit jaar was dat de toeschouwers vragen konden stellen aan diegenen die de case presenteren wat voor interactie en extra learnings zorgde.

Voor meer info contacteer:
Lydia Desloover - Director Effie Belgium
E-mail: lydia.desloover@effiebelgium.be