3. STRATEGIE
Aan de hand van de slogan 'Zoveel is duidelijk' positioneert bpost bank zich als een laagdrempelige, toegankelijke bank. Financiële zaken worden bij bpost bank steeds op een duidelijke en menselijke manier uitgelegd, waarbij ingewikkelde termen achterwege worden gelaten. Dat is een bewuste keuze. Een groeiend aantal mensen vinden zichzelf niet terug in de aanpak van het merendeel van de banken. In hun communicatie tonen zij lachende gezichten en spreken zij over het bereiken van je dromen. Dat klinkt fantastisch, maar is vaak niet realistisch. Tegenslagen maken nu eenmaal deel uit van het leven.
Wat is het eerste dat je zegt wanneer je verwarmingsketel stuk gaat, je tv plots de geest geeft of je partner je verlaat voor een ander? Sh*t! Dit taalgebruik verwacht je niet onmiddellijk van een bank. Daarom besloot bpost bank net dát te doen. Het positioneerde zijn persoonlijke leningen als een betrouwbare en veilige oplossing voor onverwachte kosten. De asterisk in 'sh*t' censureerde niet alleen het scheldwoord, het verwees ook naar het sterretje en de daarbij horende kleine letters die al te vaak deel uitmaken van financiële contracten. Als toegankelijke bank zitten er bij bpost bank geen addertjes onder het gras. De bank koos voor een transparante aanpak met een rustgevende huisstijl en een duidelijke rentevoet. Een verfrissende aanpak.
Om de juiste doelgroep te bereiken, stond bpost bank voor een uitdaging. De bank had een actief klantenbestand voor wie persoonlijke leningen een toegevoegde waarde konden zijn. Het aanbod van bpost bank moest op een transparante manier aan hen worden gecommuniceerd. Persoonlijke leningen aan iedereen promoten was echter niet relevant. Daarom werd in massamedia de energielening naar voren geschoven. Via onlinekanalen werd de persoonlijke lening gericht gepromoot.
Op vlak van media beschikte bpost bank over een bescheiden budget van € 900.000 inclusief BTW, OOP All-In. Om toch de vooropgestelde doelen te behalen, hield de bank vast aan zijn langetermijnstrategie die in 3 punten kan worden samengevat:
- Concentratie en consistentie. Radio is als medium overbevolkt door banken. Daarom werd er gekozen voor tv, out-of-home en print om samenhang te garanderen en het bereik te maximaliseren.
- Het juiste moment kiezen. bpost bank koos bewust om te adverteren in de zomer, wat een rustigere en daarom betaalbare periode is.
- Versterking via digitale kanalen. bpost bank maakte weloverwogen digitale investeringen om via doelgerichte advertenties leads te genereren.
|