13 Awards waaronder 4 Silver voor Effie Awards 2020
Brussel, 10 december 2020 - Maar liefst 13 van de 19 finalisten zagen hun case bij de digitale uitreiking bekroond met een Effie Award. Vier cases mochten een Silver award in ontvangst nemen, de overige waren goed voor een Bronze Effie Award.
De Effie Awards bekronen elk jaar de meest succesvolle marketing- en communicatiecampagnes op het vlak van impact en effectiviteit. Dit jaar kende de Effie-jury een Silver of Bronze award toe aan 13 van de ingeschreven cases.
"Ook in dit bijzondere jaar tekenen de Effie Awards voor een straf palmares", verklaart Mira De Maeyer, CMO VP Marketing Europe van Perrigo en Juryvoorzitter van de Effie Awards. "Daarbij viel me vooral op dat merken erin slagen om van steeds meer aspecten van hun communicatiemix de impact aan te tonen. Bij de winnende cases zagen we linken met client service, met productdesign, met influencer marketing, … Opvallend ook is het feit dat we opnieuw een aantal 'nieuwe' adverteerders op het podium zien. Steeds meer merken focussen op het meten van de impact van hun communicatie-inspanningen en dat is bijzonder fijn om zien."
Award | Adverteerder | Case | Agency |
Silver Effie | MediaMarkt | Refreshing a brand in a challenging market | Wunderman Thompson |
Silver Effie | KBC Bank & Verzekering | Turning Your Spare Change Into Investment Money | TBWA |
Silver Effie | SBS Belgium | wtFOCK - Generation Woke engages its audience | PHD Media Belgium Oona |
Silver Effie | VOO | Leadership Internet | Happiness Brussels |
Bronze Effie | LIDL | Van hard retailer naar smart retailer | BBDO |
Bronze Effie | Kom op tegen Kanker | Instaverliefd | FamousGrey |
Bronze Effie | Delhaize | Back to Life | TBWA |
Bronze Effie | State of the Arts | -60% Culture | BBDO |
Bronze Effie | Dreamland | Pak je dromen uit | mortierbrigade |
Bronze Effie | Mitsubishi Motors | Gebouwd voor Belgische Wegen | LDV United |
Bronze Effie | Neuhaus | The gift of caring | WeWantMore |
Bronze Effie | Luminus | Van sympathieke challenger naar geloofwaardige accelator | Havas Brussels |
Bronze Effie | MIVB | Brussel… dat zijn wij allemaal | mortierbrigade |
Daarnaast werden 5 Mentions of Excellence in Media Use uitgereikt, 5 van de winnende cases die naast hun Effie Award ook een bijzondere touchpointstrategie hadden. De uitgekiende mix van verschillende kanalen en het optimale gebruik ervan droeg bij deze cases sterk bij aan de doeltreffendheid ervan.
30-koppige jury
Net als vorig jaar telde de jury 30 leden, met daarbij zowel adverteerders, bureaumensen, academici en docenten als onderzoekers. Zoals dat hoort in coronatijden vond de jurering digitaal plaats. "We gaven om evidente redenen de voorkeur aan een fysieke bijeenkomst, maar konden niet anders dan twee weken voor de jurydag beslissen om het digitaal te laten plaatsvinden", vertelt Mira De Maeyer, die voor het laatst het voorzitterschap van de jury op zich nam. "Dat liep feilloos, dankzij de grote discpline van de juryleden. De rijkheid van de debatten die de Effie Awards kenmerkt, was er ook nu weer."
Effie Effectiveness Forum en Ceremony digitaal
Ook de Effie Awards Ceremony vond digitaal plaats, net als het Effie Effectiveness Forum, waarop alle finalisten hun case voorstelden aan collega's en andere professionals uit de marketing- en communicatiewereld en vragen beantwoordden.
"Ondanks de uitdagingen die Covid-19 ons het hele jaar door stelde, ben ik uitermate tevreden over de professionaliteit van iedereen die heeft meegewerkt om deze editie tot een succes te maken. Zowel inzenders, juryleden als onze partners hebben nog maar eens bewezen hoe belangrijk bewezen marketingdoeltreffendheid is", besluit Effie Director Lydia Desloover.