3. Strategie
Om een nieuwe, opvallende identiteit te creëren in de bijzonder competitieve giftingsector, verlegden we onze focus van 'wat je geeft' (een product) naar 'waarom je geeft' (een emotie). Die verschuiving was geïnspireerd op het DNA van het merk: stichter Jean Neuhaus gaf om mensen. Zoals al vermeld begon Jean Neuhaus - apotheker van opleiding - de bittere medicijnen die hij verkocht in 1857 te bedekken met een laagje zoete chocolade om er zeker van te zijn dat zijn klanten hun geneesmiddel zouden blijven nemen. Waarom? Omdat hij echt om zijn klanten gaf.
Dankzij die verschuiving konden we het idee achter het schenken van pralines op een mensgerichte manier invullen: je schenkt omdat je om iemand geeft. Het is een universeel gevoel dat resulteerde in een aangepaste merkbelofte: 'the gift of caring'. Zo heeft Neuhaus nu als missie het ideale geschenk te worden waarmee je iemand laat voelen dat je om hem geeft.
Om met deze boodschap een duurzame impact te creëren, en rekening houdend met de internationale premium distributiestrategie van het merk en het beperkte mediabudget, focusten we op 3 belangrijke touchpoints:
- 60 merkboetieks & flagshipstores als vaandeldragers van het merk.
- Vrije verkoop in travel retail en premium warenhuizen, een drukke omgeving met weinig mogelijkheden om efficiënt te communiceren.
- Verpakking als ons belangrijkste communicatie-instrument, dat op zich dienstdoet als touchpoint.
Via deze touchpoints konden we door de kracht van design mensen impliciet laten voelen dat het onze ambitie was om het ideale geschenk te creëren, in plaats van expliciet te zeggen dat we het ideale geschenk zijn.
We deden dit door het iconische merk vanaf de grond weer op te bouwen en een visuele taal in te voeren die we definieerden als 'Modern Classic'. Ze omvat het volledige spectrum van alle elementen die de visuele identiteit uitmaken: logo, typografie, kleuren, tone-of-voice, fotografie, packaging, winkeldesign… Door het consistente gebruik van uitsluitend kwalitatief hoogstaande materialen en een minutieus oog voor detail straalt het merk luxe uit zonder dat het expliciet gezegd moet worden. Het is een sterk statement in een wereld boordevol visuele stimuli en de sector van de premiumchocolade waarin klassieke luxesymbolen domineren.
De rebranding zet Neuhaus stevig op de kaart als tijdloos, high-end premiummerk in een moderne context, en transformeert het product in een ideaal geschenk waarmee je iemand laat voelen dat je om hem geeft.
|