wtFOCK
Silver Effie |
Registreer om deze Effie case te bekijken
wtFOCK
Silver Effie |
wtFOCK is een online fictiereeks voor jongeren. Het gaat over verschillende thema's die jongeren bezighouden en het is opgebouwd met real time fragmenten. Dat wil zeggen dat wanneer er iets 's morgens aan de schoolpoort gebeurt om 8u bijvoorbeeld dan zal dat fragment ook op dat moment gepost worden op wtfock.be. Is er iets belangrijk op een feestje 's avonds, dan zal dit op dat moment online verschijnen. De volgers krijgen dan een melding dat er iets online gezet is. Op het einde van de week worden dan alle fragmenten gebundeld tot een aflevering. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. MARKTSITUATIEIn een wereld waar het lineair TV kijken vermindert. Jongeren willen content zien waar en wanneer ze willen. Maar ze hebben ook veel meer keuze, omdat de markt ook meer investeert in online content en marketing. En daarnaast zijn de jongeren, generatie WOKE, jongeren tussen de 15 en 24 jaar een zeer moeilijke doelgroep om te bereiken. Ze zijn zeer alert en gevoelig voor reclame en fake. Waardoor je hun engagement moet kunnen verdienen. We wilden dan ook wtFOCK relevant maken voor de jongeren. Een merk waar ze een connectie mee voelen. Maar omdat dit uitgaat van SBS en Telenet, commerciële bedrijven, moet dit natuurlijk ook een commercieel platform zijn waar er genoeg bereik was voor prerolls en midrolls voor adverteerders. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. DOELSTELLINGENOm het platform relevant te maken werden volgende doelstelling vooropgesteld:
En belangrijk is ook om er een love brand bij jongeren van te maken en daarom de l-ikeability te verhogen naar 80%. Dit is belangrijk om de jongeren te engageren. Ze moeten ambassadeurs worden zodat ze ook wtFOCK aan hun vrienden aanraden en dus de Net Promotor score ombuigen van -32 naar +1. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. STRATEGIEGeneratie Woke is zeer gevoelig voor fake en daarom vonden we het belangrijk om hen als gelijken te beschouwen, geen top down approach maar vanuit de basis. Op zoek te gaan naar het engagement van de jongeren en hen betrekken als marketeers. En vandaar traffic te genereren naar wtFOCK.be, het platform waar ze terecht konden voor hun favoriete reeks. Daarom wilden we mysterie creëren door middel van visibiliteit in het echte leven. Influencers werden ingezet om te refereren naar de personages en de doorklik was altijd naar de Instagrampagina van de personages en niet van het platform wtFOCK. Eenmaal de reeks bezig is, tonen we in het echte leven ook sporen van fans die zogezegd iets gemaakt hebben zoals een mural. Deze mural kwam dan ook in de fictiereeks aan bod zodat ook weer hier de grens van realiteit en fictie vervaagt. Het resultaat is dat jongeren op zoek gaan naar de real life sporen van de reeks en dat verhoogt dus het engagement. Het mysterie voeden met een duidelijke rol van de fans als ambassadeurs. Bij scholen dropten we totebags met hebbedingetjes van wtFOCK, ook om hen ambassadeurs te maken en dit via hun sociale media te delen en te verspreiden. De centrale plek was de Instagrampagina van wtFOCK waarop fans dan weer reageerden. De fans gingen zelfs heel ver en maakten bijvoorbeeld ook fanart. En als laatste willen we dus vooral op het engagement werken zodat er awareness en traffic is naar het wtFOCK platform. Met post van de personages en influencers die andere vragen om te sharen, te kijken. Op deze manier kunnen we ook hun netwerk gebruiken om wtFOCK bekender te maken en zo traffic naar het platform te trekken. En ook gingen we de conversatie aan met de fansdoor op social media post te plaatsen met kwissen en bingo's en tips om ook weer het engagement te verhogen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. RESULTATENEn de resultaten overtroffen onze objectieven!
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. CONCLUSIEHet is duidelijk dat de jongeren zich aangesproken voelden en zich dus mee engageerden om wtFOCK samen groter te maken. Ze werden behandeld als gelijken en dat maakte het grote verschil. Ze werden ambassadeurs van wtFOCK. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CLIENT |
Steve is Creative director. Hij werkt al sinds 2002 bij SBS Belgium en heeft zich daar vooral gespecialiseerd in het vinden en realiseren van oplossing voor adverteerders om op te vallen binnen de programmatie van VIER, VIJF en ZES, de zenders van SBS. Als klanten vragen om te springen vraagt hij nooit waarom maar hoe hoog. |
AGENCY |
David studeerde communicatie & marketing aan de Hogeschool Leuven en startte in 1998 bij McCann-Erickson Worldgroup. In 2011 stapte hij over naar Dentsu en in 2015 volgde hij Christine Brone voor de opstart van PHD Belgium waar hij nu verantwoordelijk is voor de media strategy. Zijn eerste Effie ervaring was meteen een Gold voor Carglass in 2007 en de voorbije 6 jaar werkte hij met veel enthousiasme mee aan 3 Gold en 2 Silver Effies voor Telenet. |