4. Resultaten
Zakelijke resultaten
Groei-inkomsten occasionele gebruikers > regelmatige gebruikers
In vergelijking met 2015 en 2019 was de gemiddelde stijging van de inkomsten van occasionele gebruikers meer dan het dubbele van die van abonnees, aangedreven door tourit cards en Event Passes. De volumes bevestigen dit: de 8% groei van abonnementen (2015 tot 2019) is veel kleiner dan de groei op vrijetijdstickets (+33%), wat leidt tot het beste resultaat dat de MIVB ooit heeft behaald (inkomsten 2019: € 225 miljoen).
De MIVB is er niet alleen in geslaagd om nieuwe hippe concurrenten (Lime, Billy, Uber) het hoofd te bieden, maar heeft zelfs 1% marktaandeel gewonnen (31%). Het winnen van 1% marktaandeel komt neer op 17,5 miljoen reizen, en (minstens) € 1,40 per reis of € 24,5 miljoen omzet op jaarbasis. Dit komt bijna overeen met de extra inkomsten die de MIVB vanaf 2018 haalde in vergelijking met 2015, wat bewijst dat de MIVB meer vrijetijdsreizigers heeft aangetrokken.
Gedragsresultaten
433 miljoen reizen met een jaarlijkse groei van 4% (2015: 370 miljoen)
Het aantal reizen is vanaf 2017 jaarlijks met meer dan 4% gestegen. Dit is de grootste groei sinds de verbetering van de metrofrequenties (2012) en toont duidelijk aan dat de MIVB de gelegenheid heeft gegrepen om buiten de piekuren lege plaatsen te vullen.
Men spreekt veel positiever over de MIVB
Vanaf 2015 is de NPS van de MIVB drastisch verbeterd. De MIVB verbeterde de NPS ten opzichte van haar kerndoelstelling (+15) en veranderde de jeugd in promotoren. Sinds we startten met het meten van de NPS bij niet-gebruikers, is ditcijfer ook aanzienlijk verbeterd (+32), wat bewijst dat de strategie op lange termijn zijn vruchten afwerpt.
Perceptie
(Niet-)gebruikers, media… erkennen de evolutie van de MIVB MIVB wist de perceptie van zijn belangrijkste punten nog te verbeteren (objectief ≥+5%)
- De MIVB is een belangrijke speler in het leven in de stad: 93% (+9%).
- De MIVB is de beste mobiliteitsoplossing in de stad: 82% (+10%).
- De MIVB is een geloofwaardig alternatief: 82% (+7%).
De MIVB heeft alle communicatie-indicatoren aanzienlijk verbeterd, wat heeft geleid tot de beste resultaten die de MIVB ooit heeft behaald.
RoCI
In 4 jaar tijd is de RoCI met de vrijetijdsgebruikers bijna met een factor 6 verbeterd, met een gemiddelde - meerjaarlijkse - RoCI (2015-2019) van 3.
|