4. Creatieve strategie
Om de impact van onze communicatie te maximaliseren, hebben we de volgende 3 creatieve regels toegepast:
Emotion trumps reasons
Het menselijke brein wordt aangestuurd door 2 systemen: Het 'System 1', dit is het emotionele systeem dat op het instinct werkt zonder na te denken. Dit deel van het brein stuurt vervolgens suggesties naar het 'System 2', het rationele systeem dat deze suggesties analyseert en deze omzet in bevestigingen.
95% van ons brein werkt voor het 'System 1'. Dit wil zeggen dat alles emotie is. Het 'System 1' is dus ook het systeem van onze hersenen waar beslissingen worden genomen. Het 'System 2' vertegenwoordigd maar 5% 1.
Op basis van deze eerste regel, hebben we besloten om het probleem niet te verbergen, maar de frustratie duidelijk te benoemen in onze creatie. Geen 'onuitgesproken woorden', maar totale transparantie om de emotionele weerklank van onze campagne te maximaliseren en zo ook zijn efficiëntie.
Brands with a purpose
Merken met een (door de consument herkende) duidelijke missie 'beyond profit', groeien twee keer zo snel 2.
Consumenten kiezen er daarom steeds vaker voor om te kopen bij of trouw te blijven aan merken die zich inzetten voor iets en dezelfde visie delen.
Op basis van deze tweede regel, hebben we besloten om een promotionele communicatie aan te passen naar een geëngageerde, dus purpose-driven, communicatie. Deze beslissing is concreet gemaakt met de boodschap «Chez VOO, ça a changé, c’est cadeau pour tous» en door een aanpassing van onze baseline gedurende de campagne: van «VOO. Vous d’abord» naar «VOO. Vous TOUS d’abord.»
Wat je zegt is relevant, hoe je het zegt is uniek
Hoewel onze communicatie duidelijk op een frustratie speelde, deden we dat wel in onze unieke en gekende tonaliteit: 'good vibes', 'dans la vraie vie', simpel en met toegankelijke humor.
Op basis van deze derde regel, hebben we deze frustratie op een unieke manier gecommuniceerd: in een lied. Hierdoor had de campagne ook meteen de juiste VOO-tonaliteit en in speelde ze eveneens in op de warme en menselijke 'mood' van de eindejaarperiode.
1 Thinking Fast and Slow By Daniel Kahnemann, Nobel Prize for Economics 2002.
2 Kantar - BrandZ.
|